Arkistojuttu

Estonian murhenäytelmä Itämerellä 8/1994

Turun EKA-ryhmästä laskeutui kolmen päivän aikana yhteensä 17 miestä hyiseen mereen. Viikko onnettomuuden jälkeen otetussa kuvassa heistä yksitoista. Vasemmalta ryhmien vetäjät, paloesimiehet Arto Teronen, Pertti Väisänen ja palomestari Reijo Salminen, palomies Jussi Vaitiniemi, palomies Harri Niska, palomies Matti Orte, palomies Matti Pikku-Jämsä, palomies Rauno Lindholm, palomies Ari-Tapio Dalen, ylipalomies Kari Pikku-Jämsä ja palomies Heikki Vähäkuopus.

Turun EKA-ryhmästä laskeutui kolmen päivän aikana yhteensä 17 miestä hyiseen mereen. Viikko onnettomuuden jälkeen otetussa kuvassa heistä yksitoista. Vasemmalta ryhmien vetäjät, paloesimiehet Arto Teronen, Pertti Väisänen ja palomestari Reijo Salminen, palomies Jussi Vaitiniemi, palomies Harri Niska, palomies Matti Orte, palomies Matti Pikku-Jämsä, palomies Rauno Lindholm, palomies Ari-Tapio Dalen, ylipalomies Kari Pikku-Jämsä ja palomies Heikki Vähäkuopus.

Laivamatkustajan ja pelastusviranomaisen painajainen, matkustaja-aluksen äkillinen uppoaminen syysmyrskyisellä merellä keskellä yötä, järkytti miljoonat ruotsalaiset, virolaiset ja suomalaiset aamuaskareillaan varhain keskiviikkoaamuna 28. syyskuuta 1994.

Autolautta Estonian uppoamisen aiheutti autokannelle päässyt vesi. Laivan keulaportin murtumisesta aiheutunut meriveden vyöry vei aluksesta vakavuuden ja johti nopeaan kallistumiseen ja äkilliseen uppoamiseen. Myrskyssä ja yön pimeydessä helikopterit ja paikalle kiirehtineet alukset saivat pelastettua 136 ihmistä.

Höyrylaiva Titanicin merionnettomuudessa huhtikuussa 1912 menehtyi 1503 ihmistä. Kuitenkin joka neljäs laivalla ollut pelastui. Kun Estonian onnettomuudesta selviytyi vain joka seitsemäs, syyskuisen merionnettomuutemme laajuus kasvaa entistä murheellisempiin mittoihin. ”Mahdoton onnettomuus” paljasti karusti meripelastusresurssien niukkuuden todellisessa suuronnettomuudessa. Merellä näytellyt upeat sankariteot pelastustöissä eivät tätä tosiasiaa miksikään muuta.

Lataa PDF ja lue koko Juhani Katajamäen Pelastustieto 8/1994:n juttu.