Sopimuspalokunnat 8.11.2016
Facebook (39)

Ihmeitä ilmalla ja vedellä

Jomala FBK:n päällikkö Ralf-Erik Manelius on tyytyväinen One Seven -sammutusjärjestelmään. Hän on käynyt Ruotsissa CAFS-sammutusmenetelmien kurssin. One Seveniä voi käyttää yksi henkilö, ja siihen voi kytkeä erilaisia kärkiosia. Kahdella sekoittimella voidaan ajaa erilaisia vaahtovaihtoehtoja.

Jomala FBK:n päällikkö Ralf-Erik Manelius on tyytyväinen One Seven -sammutusjärjestelmään. Hän on käynyt Ruotsissa CAFS-sammutusmenetelmien kurssin. One Seveniä voi käyttää yksi henkilö, ja siihen voi kytkeä erilaisia kärkiosia. Kahdella sekoittimella voidaan ajaa erilaisia vaahtovaihtoehtoja.

Jomala FBK on kunnassaan aktiivinen sopimuspakokunta Ahvenanmaalla. Palokunnan vahvuutena on aktiivinen jäsenistö, josta löytyy niin sähköteknikkoa, -insinööriä kuin rakennusmestaria. Kalustohallista löytyy vuosimallin -95 vanha sammutusauto Kuopiosta. Toiseen vanhaan, Ruotsissa rakennettuun Scaniaan on asennettu One Seven -sammutusjärjestelmä, josta on hyviä kokemuksia.

”Teimme asennustöitä tiistai-iltaisin koko talven, tunteja kertyi kolmesataa. Kaikki on dokumentoitu netissä ja olemme jo tunnettuja tästä työtä ja järjestelmän käytöstä. One Seven sammuttaa pienellä vesimäärällä ja jätettä syntyy vähemmän kuin perinteisellä vaahdolla. 4000 litran vesitankista saamme 26800 litraa sammutetta”, Jomala FBK:n päällikkö Ralf-Erik Manelius kertoo.

Hänen mukaansa työturvallisuuskin paranee, kun ulkopuolelta voidaan laskea lämpötilaa palokohteessa ja savusukeltajat voivat mennä nopeammin sisään.

”4000 litran tankilla voimme ajaa kuivavaahtoa yhtäjaksoisesti 75 minuuttia, perinteisellä järjestelmällä vain 26 minuuttia. Lisävedellä voimme sammuttaa niin kauan kuin dieseliä riittää tankissa. Kantomatka on jopa 25 metriä ja yksi mies voi käyttää järjestelmää. Se voidaan selvittää 200 metrin päähän ilman että autoa tarvitsee siirtää”, Manelius kuvailee.

Asennustöihin runsaine kuvineen  voi tutustua Jomala FBK:n nettisivuilla: www.jfbk.ax

Teksti ja kuva: Kimmo Kaisto

Lue lisää Pelastustiedosta 8/2016, joka ilmestyy 9. marraskuuta.