Kalusto 5.7.2016
Facebook (107)

Synergiayksikkö on kuuma peruna Meri-Porissa

Pelastusyksikön ajoneuvo on yhdistelmä säiliö- ja sammutusautoa.

Pelastusyksikön ajoneuvo on yhdistelmä säiliö- ja sammutusautoa.

Palomiehet ja ensihoitaja päivystävät Meri-Porin paloasemalla erikoisin yksiköin ja sovelletuin vahvuuksin. Yhden savusukellusparin (1+2) pelastusyksikkö saadaan kasaan yhdistämällä säiliösammutusauton ja synergia-ambulanssin miehistöt. Ambulanssissa ensihoitajan työparina on palomies, jonka henkilökohtaiset varusteet kulkevat aina säiliösammutusauton mukana.

Hälytykseen lähdöstä on tehty ohje. Synergiayksikössä työskentelevä palomies valitsee hälytyskoodin mukaan paikkansa joko säiliösammutusautosta tai ambulanssista. Ambulanssi seuraa tehtävälle mukana ja ensihoitaja tekee paikalla avustavia töitä osaamisensa mukaan.

Synergiayksikkö hoitaa aina sen tehtävän, joka sille tulee eteen.
”Raportoimme johtokunnalle kokouksissa yksikön todellisista toimintamääristä niin ensihoitotehtävien kuin pelastustehtävienkin osalta”, pelastuspäällikkö Jyri Leppäkoski kertoo.

Kuuma peruna

”Synergiayksikkö on vuoden alusta saakka ollut kuuma peruna. On virheellisesti annettu tietoja, että pelastustoimen valmius on synergiamuutosteen takia Meri-Porissa kärsinyt”, Leppäkoski sanoo.
Kyse on Satakunnan sairaanhoitopiirin määrittelemästä palvelutasosta. Meri-Porissa ei sen mukaan tarvita ambulanssia enää kello 22 jälkeen. Päivä- ja ilta-aikanakin päivystäminen hoidetaan synergian turvin. Pelastustehtävä voi syödä ensihoitovalmiuden tai ensihoitotehtävä savusukellusvalmiuden. Vaikka ensihoitaja lähtee illalla pois, perustason ensihoitovalmius säilyy. Kiireisille tehtäville mennään Meri-Porin säiliösammutusautolla ensivasteena.
”Joku voi nähdä tämän heikennyksenä, mutta saamme osaavista henkilöistä muodostuvan kärjen silti nopeasti liikkeelle. Kuljettava yksikkö tulee 15 minuutissa Porin keskustasta”, Leppäkoski sanoo.

Jos Meri-Porin ambulanssi on järjestetty poikkeavalla tavalla, samaa kaavaa on hyödynnetty pelastusyksikön ajoneuvossakin. Se on yhdistelmä säiliöautosta ja perinteisestä sammutusautosta.
”Iso tavoitteemme on, että yksikössä olisi enemmän vettä ja vaahtoakin sataman ja teollisuuden takia”, Leppäkoski sanoo.
7000 litran vesi- ja 1000 litran vaahtonestesäiliö antavat sille lisää peliaikaa odottaa tukea vesihuollolle. Samanlaisia yksiköitä kaavaillaan Satakunnan alueella kahdeksaa kappaletta. Nyt niitä on jo kuusi.

Lue koko juttu Marko Partasen Hälytysilmoitus-sarjasta, uusimmasta Pelastustiedosta 4-5. 

Teksti: Marko Partanen

Kuva: Satakunnan pelastuslaitos