Operatiivinen toiminta 22.6.2015

Tuoreella 112-sovelluksella on soitettu 150 hätäpuhelua

eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät tarkasti hätäkeskukseen

eCall-hätäviestinpalvelun avulla onnettomuuteen joutuneen auton tyyppitiedot ja sijaintipaikka välittyvät tarkasti hätäkeskukseen

Uuden 112 Suomi –mobiilisovelluksen kautta on valtakunnallisesti soitettu jo noin 150 hätäpuhelua.

”Juhannusviikonlopun noin 25000 hätäpuhelusta arviolta noin 150 tehtiin uutta sovellusta käyttäen”, kertoo Hätäkeskuslaitoksen hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen.

112 Suomi –mobiilisovellus lanseerattiin 17. kesäkuuta. Se on ohjelmisto- ja palveluyritys Digian yhteistyössä Hätäkeskuslaitoksen kanssa kehittämä sovellus, joka välittää soittajan sijainnin satelliittipaikannuksen avulla automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle.

Lanseerauksen jälkeen sovellusta on ladattu yli 50 000 kertaa. Nieminen kertoo, että Hätäkeskuslaitos odottaa sovellusta ladattavan ensimmäisen vuoden aikana 100 000 – 200 000 kappaletta.

”Toivottavasti ihmiset oppivat sen käyttöön ja siitä saadaan se hyöty, mitä uskotaan saatavan.”

Sovellus on Digian omistama, mutta Hätäkeskuslaitos on ollut vahvasti mukana sen kehittämisessä. Sovellus on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin, mikä mahdollistaa sijaintitiedon välittämisen hätäkeskuspäivystäjälle automaattisesti.

Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Android- ja iPhone -puhelimille, ja se ilmestyy myös Windows-puhelimille lähiaikoina.
Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Android- ja iPhone -puhelimille, ja se ilmestyy myös Windows-puhelimille lähiaikoina.

”Hätäkeskuslaitos on myös tuonut kehittämiseen oman näkökulmansa siitä, millaisia ominaisuuksia sovelluksessa pitäisi olla. Tällaisten sovellusten pitäisi olla niin yksinkertaisia, että niitä osataan käyttää hätätilanteessa”, Nieminen sanoo.

Sijainti tarkemmaksi

Hätäkeskuslaitos odottaa, että uusi sovellus nopeuttaa avunsaantia. Nyt käytössä oleva hätäpaikannusjärjestelmä ei ole antanut laitokselle taajama-alueiden ulkopuolella riittävän tarkkaa tietoa hätäpuhelun sijainnista. Heittoa on voinut tulla kilometreittäin.

”Tämän sovelluksen kautta meillä on mahdollisuus saada merkittävä parannus ilmoittajan sijaintitietoon, eli saada tapahtumapaikka nopeasti ja tarkasti paikannettua.”

Nopea paikannus puolestaan vaikuttaa toimintavalmiusaikaan eli siihen, kuinka kauan puhelun käsittely kestää ja kuinka nopeasti yksiköt saadaan hälytettyä kohteeseen. Tarkan sijaintitiedon avulla paikalle saadaan myös lähetettyä varmuudella lähimmät ja tarkoituksenmukaisimmat yksiköt.

Nieminen ei halua huolestuttaa niitä, jotka vielä omistavat vanhanaikaisen kännykän.

”Edelleen täytyy muistaa se, että tämä on vain yksi lisätyökalu. Kyllä me vanhemman sukupolvenkin puhelimia pystymme paikantamaan hätäpaikannuksen kautta. Se vaatii vain päivystäjän ja ilmoittajan väliltä enemmän työtä, että saadaan oikea paikkatieto selville. ”

Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista. Siihen kannattaa tutustua etukäteen ja ohjata varsinkin vanhuksia ja lapsia sen käytössä.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuvat: Hätäkeskuslaitos ja Digia

Lue lisää