Operatiivinen toiminta 10.6.2016

Vakava onnettomuus liikennepelastamisessa lähellä myös Suomessa

Pelastuslaitoksen resurssit eivät aina riitä laajamittaiseen liikenteen ohjaukseen varsinkaan onnettomuustilanteen alkuvaiheessa. Arkistokuva.

Pelastuslaitoksen resurssit eivät aina riitä laajamittaiseen liikenteen ohjaukseen varsinkaan onnettomuustilanteen alkuvaiheessa. Arkistokuva.

Ammattilaiset arvioivat, että tieliikennepelastamisen työturvallisuus on heikentynyt.

Ruotsissa kolme palomiestä kuoli pelastustöissä viime keväänä. Kaksi menehtyi, kun onnettomuuspaikan läpi kaahasi auto. Tapaukset sattuivat helmikuussa lähellä Sigtunaa Kaakkois-Ruotsissa ja huhtikuussa Munkedalissa Länsi-Ruotsissa. Huhtikuussa Etelä-Ruotsissa Lundissa palomieheen osui raivaustöiden aikana vaijerikaide.

Tieliikennepelastamisen kouluttaja, Satakunnan pelastuslaitoksen paloesimies Jarno Joensuu arvioi, että läpiajoon liittyviä läheltä piti -tilanteita on Suomessa vuosittain useita.

”Tämä on hyvin yleinen ongelma.”

Samaa sanoo Mikko Saastamoinen, tieliikennepelastamisen kouluttaja ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen vuoromestari.

”Voidaan sanoa, että kuolemantapaus on päivä päivältä lähempänä myös Suomessa.”

Kouluttajat näkevät, että ihmisten liikennekäyttäytyminen on välinpitämättömämpää kuin aikaisemmin.

Lisäksi Joensuu arvioi, että suurin syy heikentyneeseen tieliikennepelastamisen työturvallisuuteen on yksiköiden miehitysmäärän muutos.

”Me emme pysty tilanteen alkuvaiheessa aloittamaan heti liikenteenohjausta. Se jää hyvin usein tekemättä, koska painopiste joudutaan sijoittamaan pelastustoimintaan”, hän sanoo.

Lue koko artikkeli Pelastustiedosta 4-5, joka ilmestyy 29. kesäkuuta.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Mikko Kukkanen

Lue lisää