Paloturvallisuus 22.11.2016

Paloturvallisuusviikko tavoittaa kansalaiset, aktivoinnissa vielä tekemistä

Paloturvallisuusviikon mainos muistuttaa paloturvallisuudesta. (Kuva: Youtube)

Paloturvallisuusviikon mainos muistuttaa paloturvallisuudesta. (Kuva: Youtube)

Paloturvallisuusviikko herättelee suomalaisia huolehtimaan paloturvallisuudesta ensi lauantaista 26. marraskuuta alkaen. Viikon käynnistää tuolloin Päivä paloasemalla, jolloin ainakin 371 paloasemaa pitää ovensa auki vierailijoille.

”Tavoite on, että kaikki Suomen paloasemat osallistuisivat Päivä paloasemalla -tapahtumaan, mutta sen pitäisi lähteä oman vapaaehtoisuuden kautta. Silloin lopputulos on paras”, sanoo Etelä-Savon pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö ja Paloturvallisuusviikon ohjausryhmän puheenjohtaja Jyri Silmäri.

Pelastuspäällikkö Jyri Silmäri puhui SPEKin Paloturvallisuusviikon infotilaisuudessa. Kuva: Antti Pulkkinen/SPEK
Pelastuspäällikkö Jyri Silmäri puhui SPEKin Paloturvallisuusviikon infotilaisuudessa.

Yhteiskunnan paloturvallisuuden lisäämisessä Silmäri näkee tärkeänä myös turvallisuusviestinnän.

Paloturvallisuusviikon internet-sivuilta löytyykin runsaasti paloturvallisuuteen liittyvää materiaalia, muun muassa Oma paloharjoitus-sovellus, jonka kuka tahansa voi tehdä omalla ajallaan.

Teemaviikon taustalla ovat alan toimijat, muun muassa järjestöt ja pelastuslaitokset. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKin tiedotuspäällikkö Juha Hassila kertoo, että harjoituksen ja materiaalipankin idea on, että jossain olisi keskitetysti mahdollisimman toimiva työkalu erilaisiin käyttötarkoituksiin.

”Ajatus on se, että paloturvallisuudesta huolehtiminen ei ole kauhean vaikeaa. Nyt yritämme saada ihmiset käyttämään materiaaleja. Nehän ovat käytössä ympäri vuoden, eli asioita ei ole pakko tehdä Paloturvallisuusviikolla, vaan niitä voi kerrata koska tahansa.”

Oman paloharjoituksen idea on peräisin Norjasta, jossa se kulkee nimellä Kansallinen paloharjoitus. Siellä paloharjoitukseen osallistuu vuosittain noin 500 000 ihmistä. Suomessa ennätys on vajaa 100 000 henkilöä.

”Meillä onkin tästä sisäinen skaba norjalaisten kanssa”, Hassila naurahtaa.

Hassilan mukaan Paloturvallisuusviikko tv- ja radiomainoksineen sekä some-kanavineen tavoittaa miljoonia suomalaisia, mutta heidän aktivointinsa on vaikeampaa.

”Nyt käytössä ovat vähän erilaiset mediat kuin aikaisemmin, jos ne saisivat ihmisiä liikkeelle.”

Paloturvallisuusviikon Youtube-kanavalla on muun muassa kuusi paloturvallisuudesta kertovaa videota.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Antti Pulkkinen/SPEK

Lue lisää