Paloturvallisuus 7.6.2016

Turvallisuus on arkipäivää Redin työmaalla

Helsingin Kalasataman työmaan halki kulkee edelleen metro. Metroasemalle on tehty rakennusaikaiseksi hätäpoistumistieksi asemalta alas johtavat portaat, jotka näkyvät kuvassa keskellä aseman alapuolella.

Helsingin Kalasataman työmaan halki kulkee edelleen metro. Metroasemalle on tehty rakennusaikaiseksi hätäpoistumistieksi asemalta alas johtavat portaat, jotka näkyvät kuvassa keskellä aseman alapuolella.

Turvallisuus on arkipäivää. Se on motto, kun rakennetaan Helsingin Kalasatamassa suurta asunto- ja kauppakeskuskompleksia Rediä. Rakennusliike SRV:n työmaalla turvallisuudesta huolehtivat SRV:n turvallisuuspäällikkö Jari Korpisaari ja turvallisuuskoordinaattori Jukka Parkatti painottavat, että ei voida vain alkaa rakentaa ja katsoa miten käy. Turvallisuus on otettava järjestelmällisesti huomioon ja tavoitteena on nolla työtapaturmaa.

Kalasataman Redi-työmaa on paitsi laaja, noin neljän hehtaarin suuruinen rakennusalue, se käsittää myös meillä vielä harvinaisempaa korkeaa rakentamista. Redin huiput nousevat 132 metriin.

Redin työmaa on noin neljän hehtaarin suuruinen alue Helsingin Kalasatamassa.
Redin työmaa on noin neljän hehtaarin suuruinen alue Helsingin Kalasatamassa.

”Se tuo omat haasteet turvallisuuden suunnittelussa. Sitäkin varten olemme lähdössä kesän jälkeen opintomatkalle Keski-Eurooppaan. Tutustumme siellä, miten korkearakentamisessa on otettu erilaiset turvallisuusseikat huomioon”, Korpisaari sanoo.

””Esimerkiksi tuuliolosuhteet sadan metrin korkeudessa pitää ennakoida. Vesikattoa rakennetaan 132 metrin korkeudessa ja työvälineet ja tarvikkeet pitää olla kiinni niin, etteivät ne lennä alas. Elementtiasennuksessa on etukäteen suunniteltava valjaiden kiinnityspisteet.”

Kalasataman työmaalla arvioidaan säännöllisesti turvallisuutta ja poikkeamat läheltä piti -tilanteineen raportoidaan tarkasti.

Redin työmaalla tehdään viikoittain työturvallisuutta arvioiva TR-mittaus sekä talonrakennusalan oma MVR-mittaus. Siinä käydään työmaa kohde kohteelta läpi. Redin mittauksissa tehdään 1300-1400 havaintoa ja niistä laskettava tavoiteltava prosenttiosuus on 85. SRV on omaksi työturvallisuustavoitteekseen asettanut 95 ka Redin työmaalla ylletään tavoitetasoon.

Helsingin Kalasataman ensimmäisen tornin rakennustyöt ovat vauhdissa. Korkea rakentaminen tuo omat erityispiirteensä työturvallisuuteen ja yleensä työmaan turvallisuuteen.
Helsingin Kalasataman ensimmäisen tornin rakennustyöt ovat vauhdissa. Korkea rakentaminen tuo omat erityispiirteensä työturvallisuuteen ja yleensä työmaan turvallisuuteen.

”Turvallisuudesta tehdään tarkat riskikartoitukset. Työntekijät perehdytetään huolellisesti ja heillä pitää olla ajantasainen henkilökortti sekä työturvallisuuskortti.”

Redin työmaalla työskentelee peräti 82 eri kansallisuutta edustavaa työntekijää ja ulkomaisia työntekijöitä on 28 prosenttia.  Työmaalla työskentelee kaikkiaan 550 henkilöä.

Työmaa-aikaista paloturvallisuutta varten on esimerkiksi Tapiolassa rakennettavaan kauppakeskukseen tehty väliaikainen paloilmoitinjärjestelmä. Sellaisenkin käyttöön ottoa selvitetään Redissä.

”Tulitöiden kontrollin pitää olla myös hyvä. Alkusammutusta varten työntekijöille annetaan AS1-koulutus.”

Myös harjoitusyhteistyötä pelastuslaitoksen kanssa pidetään yllä.

Redin työmaan tutustumisen järjesti Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö Pelastusalan neuvottelupäivien osallistujille.

Täältä lisää tietoa Redistä.

 Teksti: Esa Aalto Kuvat: Kimmo Kaisto

 

Lue lisää