Tutkimus ja viestintä 29.3.2018
Facebook (31)

Madventures: huumori ja some vievät viestin perille pelastustoimessakin

Riku Rantala ja Tuomas Milonoff vierailivat Palopäällystöpäivillä.

Riku Rantala ja Tuomas Milonoff vierailivat Palopäällystöpäivillä.

Vakava viesti menee tehokkaammin perille, kun sen käärii viihteen käärepapereihin. Tätä taktiikkaa Madventures-kaksikko Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff ovat noudattaneet 16 vuoden ajan.

”Kaikessa, mitä teemme Tunnan kanssa, on kantava ajatus, että kun sanoma on viihteen käärepapereissa, sitä on mukava nauttia. Se myös erottuu jotenkin siitä tietotulvasta, jossa me kaikki elämme”, Rantala sanoo.

Konsepti epäilemättä toimii, sillä seikkailu- ja matkailuohjelma Madventures on laajalevikkisin suomalainen sarja ulkomailla. Lisäksi se on poikinut lukuisia kirjoja sekä kokki- ja dokumenttiohjelman.

Milonoff ja Rantala lähtevät liki aina ideoimaan asioita huumorin kautta.

”Millä tavalla joku voisi olla erilaista, hauskaa ja omituista, ja miten se liittyy johonkin asialliseen asiaan?”

Miten tätä sitten voisi soveltaa pelastustoimeen? Rantala esittää, että esimerkiksi varautumiseen liittyvät asiat voisivat mennä paremmin perille liioittelun kautta.

”Voisi tehdä esimerkkivideoita tai stooreja tyypeistä, jotka varautuvat aivan järjettömällä liioittelulla, ja sitten muistuttaa, että aika paljon pienempikin riittää: hoida kotiin vedenpuhdistus- ja joditabletit, taskulamppu jossa on patterit ja niin edelleen. Ihan pieniä juttuja.”

Rantala ja Milonoff ovat valjastaneet sosiaalisen median voiman hyvään tarkoitukseen. Vuonna 2015 he keräsivät somessa Nepalin maanjäristyksen uhreille telttoja, makuupusseja, vesikanistereita ja muita tarpeellisia varusteita. Milonoffin läheinen ystävä asui vuoristokylässä lähellä Kathmandua, ja kylä kärsi pahoin järistyksestä. Kukaan ei kuollut, mutta ihmiset jäivät kodittomiksi, kun talot romahtivat.

”Tavoitimme yhdellä Facebook-postauksella yli miljoona ihmistä. Tavaraa tuli ihan helvetisti”, Rantala muistelee.

”On hyvä tietää, missä ihmiset hengaavat”

Apu piti viedä perille koordinoidusti.

”Onnistuimme sopimaan, että eräät avustusjärjestöt vievät tavaraa sinne ketään haittaamatta. Eniten apua tarvitsevat saivat varusteita.”

Some on osoittanut voimansa myös kaksikon ja Suomen Punaisen Ristin Verta pakkiin -hankkeessa vuonna 2014. Sosiaalisen median kautta Rantala ja Milonoff aktivoivat tuhansia ihmisiä verenluovutukseen.

Rantalan mukaan viranomaisille on hyvä neuvo, ettei sosiaalisessa mediassa tarvitse olla läsnä jatkuvasti, mutta valmius kommunikaatioon pitää olla.

”On myös hyvä tietää, missä ihmiset hengaavat, liittyä esimerkiksi kaupunki- ja kaupunginosaryhmiin. Jos isolle joukolle tarvitsee saada viestiä, se voi levitä somessa todella nopeasti.”

Omaehtoisesta vapaaehtoistyöstä käy esimerkkinä myös Startup Refugees -vapaaehtoisverkosto, jonka Rantala ja Milonoff perustivat vuonna 2015. Verkosto tukee aktiivisten turvapaikanhakijoiden yrittäjyyttä, työllistymistä ja ammattitaitoa.

”Kutsuimme verkoston koolle, ja se lähti toimimaan itsestään. Se perustuu hyvin vahvasti vapaaehtoisuuteen. Siellä on paljon firmoja, maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä jotka haluavat auttaa, ja turvapaikan hakijoita jotka toimivat siellä vapaaehtoisesti ja ovat jopa onnistuneet saamaan sitä kautta töitä.”

Madventures-kaksikko ja Suomen Punaisen Ristin hankesuunnittelija Niki Haake esiintyivät Palopäällystöpäivillä 30. maaliskuuta. Katso täältä koko luento.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Kimmo Kaisto