Tutkimus ja viestintä 22.9.2016
Facebook (119)

Pelastusviranomaiset vetoavat: ”Älä aja meidänkään päälle”

Onnettomuuspaikalla on käytössä muun muassa liikenteenohjauskartioita ja hidastemattoja, joilla yritetään ohjata ja hidastaa ohiajavaa liikennettä.

Onnettomuuspaikalla on käytössä muun muassa liikenteenohjauskartioita ja hidastemattoja, joilla yritetään ohjata ja hidastaa ohiajavaa liikennettä.

”Miksi pitää koko tie sulkea, jos toinen kaista on vapaa. Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin kiusata autoilijoita”, on usein kuultu kommentti, kun viranomaiset joutuvat pysäyttämään liikenteen onnettomuuden takia.

Pirkanmaan pelastuslaitos, Sisä-Suomen poliisilaitos, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Liikenneturva järjestävät 26. – 30. syyskuuta liikenneturvallisuuskampanjan ”Älä aja meidänkään päälle”, jossa kerrotaan auttajien näkökulmasta, miksi he ovat tiellä ja mitä he tekevät siellä.

Kun viranomaiset ovat tiellä, he eivät ole autoilijoiden tiellä vaan auttamassa onnettomuuden uhreja sekä estämässä lisäonnettomuuksien synnyn. Valitettavan usein heidän toimintansa mielletään liikenteen hankaloittajiksi, jotka käyttävät virka-asemaansa väärin pompottamalla mielivaltaisesti kiireisiä autoilijoita.

Varsinkin ulkopuolisten silmin arvioidut ”pienet peltikolarit” kuumentavat tunteita. Mutta näissä pienissä peltikolareissakin saattaa auton sisällä olla vakavasti niskansa tai selkänsä loukannut potilas, joka joudutaan ottamaan autosta turvallisesti ulos.

Kampanjaa voi seurata mukana olevien toimijoiden sosiaalisen median kanavilla, joissa päivittäin kerrotaan poliisin, palomiehen ja ensihoitajan kokemuksia ja tarinoita, miltä tuntuu olla auttamassa, kun vierestä suhahtaa auto ohi hidastamatta vauhtiaan.

Tai miltä tuntuu, kun autot matelevat onnettomuuspaikan ohi ja kuvaavat onnettomuuden uhreja.

Onnettomuuspaikalla haastavat olosuhteet

Onnettomuuspaikalla on neljä – kuusi perustehtävää: liikenteen ohjaaminen tai katkaisu, potilaan hoitaminen, syttymisen estäminen ja ajoneuvon ankkurointi. Jos potilas on kiinni autossa, niin vasta näiden toimenpiteiden jälkeen päästään irrottamaan potilasta.

Poliisi, palomies ja ensihoitaja kokevat monia läheltä piti -tilanteita, koska aina ei onnettomuuden alussa ole mahdollisuutta taata auttajille turvallisia työskentelyolosuhteita. Onnettomuuspaikalla on käytössä muun muassa liikenteenohjauskartioita ja hidastemattoja, joilla yritetään ohjata ja hidastaa ohiajavaa liikennettä.

Eniten turvalliseen työympäristöön vaikuttavat kuitenkin ohiajavat autoilijat. Hidastamalla vauhtia riittävästi ja keskittymällä ajamiseen autoilijat auttavat parhaiten.
Ruotsissa kuoli keväällä kolme palomiestä liikennepelastamistehtävissä. Vielä ei Suomessa ole tapahtunut kuin läheltä piti -tilanteita, mutta niitä on jo niin paljon, että on vain ajan kysymys, kun jotain sattuu.

Pelastustieto kirjoitti tieliikennepelastamisen vaaroista numerossa 4-5, joka ilmestyi 29. kesäkuuta 2016. Nettijuttumme aiheesta.

Lähde: Pirkanmaan pelastuslaitos

Kuva: Helsingin pelastuslaitos