Lauantaina 23. toukokuuta kehäradalla pidettiin pelastusharjoitus, jonka lopputulos ei ehkä vastannut odotuksia.
Kehäradan pelastusharjoitus ei sujunut aivan suunnitelmien mukaan Vantaan uudella Aviapoliksen asemalla lauantaina 23. toukokuuta.
”Se ei mennyt niin kuin Strömsössä. Kuvittelimme, että porukka siirtyy nopeammin paikasta toiseen kuin siirtyikään”, pelastusjohtaja Pekka Vänskä tiivistää.
Harjoituksessa 450-500 vapaaehtoista evakuoitiin rataosuuden tunnelista kuvitteellisen, junasta syttyneen tulipalon takia.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kehäradan operatiivisesta toiminnasta vastaava palopäällikkö Juha Rajala ei myöskään ole erityisen tyytyväinen.
”Päin helvettiähän se nyt meni, mutta siinä oli paljon sellaisia asioita, joita treenattiin ensimmäistä kertaa alueellamme. Veimme ensimmäistä kertaa toimintoja maan alle. Se oli erilaista verrattuna normaaliin pelastustoimintaan, ja soveltaminen jäi vähän puolitiehen.”
Rajalan mukaan pieleen meni moni asia informaation kulkemisesta uuden johtamismallin kautta teknisiin yksityiskohtiin.
”Ei ole yhtä varsinaista syytä, miksi se meni pieleen. Se on monesta teknisestä asiasta koostuva kokonaisuus, ja yksi kun prakaa, ongelmat lähtevät kertautumaan. Itsellänikin on peiliin katsomisen paikka, kun kerran noita valmistavia harjoituksia olin suunnitellut”, hän myöntää.
Hän tähdentää, että Kehärata-hanketta koordinoivan Liikenneviraston osuus harjoituksesta meni hyvin.
Palomiehet eivät päässeet evakuoimaan
Harjoitus alkoi junasta tulleella hälytysilmoituksella, jonka mukaan junassa oli savua. Juna oli pysähtynyt kiskoille Aviapoliksen asemalta 400 metriä länteen päin. Hälytysilmoituksen jälkeen ilmaantui monenlaista viivettä: hälytyskeskus alkoi sorvata uutta vastetta, mikä vei aikaa 6-7 minuuttia. Toinen viive tuli siitä, että tunneli itsessään oli haastava saavuttaa, ja tiedustelun aloittaminen vei hieman liikaa aikaa.
Lisäksi johtamismoodia muutettiin kesken kaiken.
”Meidän piti kokeilla kehäratatunneliin varta vasten suunniteltua johtamisohjetta, mutta jostain syystä sitä ei edes kunnolla kokeiltu ja se vaihdettiin suuronnettomuuden mukaiseen johtamismalliin”, Rajala kertoo.
Myös savunpoiston aloittamiseen meni liikaa aikaa.
Kun palomiehet olivat päässeet tunneliin, junan henkilökunta oli jo, sinänsä esimerkillisesti, saanut ihmiset evakuoitua Aviapoliksen asemalle. Osa ihmisistä oli tosin kävellyt viereisen Kytökallion kuiluun.
”Kun ensimmäiset kaverit olivat tunnelissa, ensimmäiset ihmiset olivat Aviapoliksen asemalla. Kun kundit pääsivät junalle, se oli jo tyhjä. Siinä ei käytännössä ollut evakuoimista kavereilla ollenkaan.”
Tulevaisuudessa pelastuslaitos aikoo harjoitella radalla lisääkin, mutta junaliikenteen käynnistyttyä ainoa mahdollinen aika on öisin, kun junat eivät kulje.
”Ei minua tämä harjoitus huolestuta ollenkaan, vaan se, mitä heinäkuun ensimmäisen jälkeen tapahtuu, kun juna rupeaa kulkemaan. Rehellisesti täytyy sanoa, ettei me nyt ihan niin valmiita olla, kuin ajattelin”, Rajala pohtii.
edit. 28.5. klo 16.51: tekstiin lisätty maininta Liikennevirastosta.
Teksti: Kaisu Puranen
Kuvat: Jan Meszka