Ensihoito 16.1.2025

Rikkidioksidia pitkässä Karnaisten tietunnelissa

Karnaisten tietunnelissa järjestettiin SURO-harjoitus syksyllä 2024.

Karnaisten tietunnelissa järjestettiin SURO-harjoitus syksyllä 2024.

Lohjalla olevaan Karnaisten tietunneliin levisi rikkidioksidia, onneksi kyseessä oli vain harjoitus. Pitkässä tunnelissa myös kuljettavat välimatkat ovat pitkiä. Tehokas ensihoito- ja pelastustoiminta vaativat väkeä ja perehtyneisyyttä. 

Karnaisissa tietunneli on lajissaan Suomen toiseksi pisin, sen läpi kulkee 2,2 kilometriä 1-tietä. EU vaatii, että tämän kokoluokan tietunneleissa on järjestettävä neljän vuoden välein viranomaiset yhteen kokoava harjoitus. Karnaisten tietunnelissa sellainen pidettiin syyskuussa 2024. Husin ensihoitopalvelun kenttäjohtaja Toni Sihvonen oli suunnittelemassa ensihoidon osuutta jo kolmatta kertaa. 
”Ensimmäisenä paikalle saapuvalle pelastusyksikölle alkutilanne on haastava. Se tiedustelee onnettomuuden, tekee tilannearvion vuodosta sekä aloittaa luokittelun”, Sihvonen kertoo. Raportissa pitää saada kerrottua asiat kattavasti, niitä odottavat lääkintäjohtaja ja pelastustoiminnan johtaja.

Sihvosen mukaan on hankala arvioida kontaminoituneiden määrää ja tasoa.
”Puhaltimet puhaltaisivat koko ajan rikkidioksidia pois tunnelista. Kuinka kontaminoitunut vaikkapa 150 metrin päässä onnettomuudesta ollut henkilö on ja minkälaista puhdistusta hän vaatii”, Sihvonen kysyy.
Jos parempaa tietoa ei ole, kaikki on puhdistettava.

Harjoituksessa käytettiin Merlot Medi -tietojärjestelmän SURO-sovellusta. Se sisältää luokittelu-, hoito- ja kuljetusvälilehdet, joita harjoituksessa käytti kukin tehtävään valittu johtaja. Luokittelussa pohdittiin, tulisiko luokittelua tekevän työparin vai luokittelujohtajan käyttää SURO-sovellusta. Päädyttiin että luokittelupari ilmoittaa ja johtaja lisää luokitellut sovellukseen.

Teksti Marko Partanen
Kuva Toni Sihvonen
Lue kattavampi juttu aiheesta Pelastustieto 8/2024 -lehdestä

Lue lisää