
Lapin pelastushelikopteri Aslak palasi valmiuteen lokakuussa. Toiminta keskeytyi taloushuolien takia.
”Rahoituskuvio on edelleen auki, mutta olemme loppusuoralla jonkinlaisen ratkaisun löytymistä. Tätä en voi tässä vaiheessa tarkemmin avata. Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, että lento-operaattori on luottanut toiminnan jatkumiseen ja sen vuoksi on päättänyt jatkaa toimintaa osaltaan, joskin edelleen velaksi”, Lapin Pelastushelikopteri Aslak ry:n toiminnanjohtaja Heikki Lindberg sanoo.
Aslakin suorat kulut operatiivisen toiminnan ylläpitämiseksi on vuositasolla noin 1,5-1,7 miljoonaa euroa.
Toiminnan jatkamiseen liittyy myös se, että lento-operaattori sai varakoneen pitkittyneen teknisen vian korjattua. Samalla Aslak-toiminnassa käytetty pääkone vapautui operaattorin muusta käytöstä.
Aslak päivystää tauon jälkeen, kuten ennenkin eli joka päivä kello 10-18. Miehityksenä on yksi pilotti ja 1-2 lentoavustajaa, jotka ovat HEMS-pelastajia.
Aslak lähtee tehtävälle nopeimmillaan 5-10 minuutissa tehtävän vastaanottamisesta. “Lentotoimintaa rajoittavat alhainen pilvikorkeus tai heikko näkyvyys. Lisäksi jäätävä sade, sekä tietenkin pimeys. Aslak pystyy suorittamaan tehtäviä myös pimeällä, mutta silloin olosuhteiden täytyy olla tietynlaiset turvallisen lennon suorittamiselle”, Lindberg kertoo.
Tyypillisimpiä tehtäviä ovat maastoevakuoinnit, maastoliikenneonnettomuudet ja tieliikenneonnettomuudet. Myös lisääntyneet lumivyöryt aiheuttavat tehtäviä. Kevätkaudella kuvaan tulee myös vesipelastustehtävät.
”Aslak on osa pohjoisen sisäisen turvallisuuden verkkoa ja tärkeä osa Lapin pelastustoimen valmiutta. Aslakin keskeinen tavoite on vakauttaa rahoituspohja, jonka jälkeen pääsemme rakentamaan uusia kyvykkyyksiä sekä viranomaisyhteistyötä. Lisäksi tavoitteena on saada maksimaalinen hyöty rajatuista resursseista kehittämällä sekä teknologisia kyvykkyyksiä, että yhteistoimintaa”.
Lindberg arvioi, että Lappiin suuntautuva turismi aiheuttaa jo nykyisellään noin 25 prosenttia kaikista pelastustoimen tehtävistä vuosittain ja määrän oletetaan kasvavan.
”Tämä luo haasteen, joka vaatii myös Aslakin käytön jalostamista ja viranomaisohjeistuksien päivittämistä”.
Teksti Marko Partanen
Kuva Aslak Pelastushelikopteri







