Pirkkalan VPK:n sopimuksellinen lähtöaika on sammutusyksiköllä 5 minuuttia vahvuudella 1+5 ja tukiyksiköllä 10 minuuttia vahvuudella 0+1. Vesiliikenne-/vesipelastustehtäviä on vuosittain noin 15. Niin vesi- kuin tieliikennepelastamista harjoitellaan säännöllisesti.
Pirkkalan VPK:n toimialue on laaja sekä monipuolinen. Alueella on Tampere-Pirkkalan lentoasema, Tampereen läntinen ohitustie ja yksi Suomen vilkkaimmista sisävesireiteistä. Lisäksi Pirkkalassa on kasvavassa määrin teollisuutta.
”Keikat ovat pääsääntöisesti Pirkkalassa, Tampereella ja muissa Tampereen kehyskunnissa noin 50 kilometrin säteellä paloasemasta”, kertoo palokunnan päällikkö Pasi Koppelojärvi.
Hälytysosastossa on 30 ja nuoriso-osastossa 15 henkilöä. Vuonna 2023 keikkoja oli 205. Näistä noin 65 prosenttia oli erilaisia tulipaloja, yleisimpinä rakennuspalot. Savusukellus- ja pintapelastusvahvuus on hyvä.
”Loput tehtävät jakautuvat melko tasan tieliikenneonnettomuuksiin, vesiliikenneonnettomuuksiin/ihmisen pelastaminen vedestä ja ilmaliikenneonnettomuusvaaraan. Lisäksi on satunnaisia paloilmoitin-, vaarallisten aineiden ja vahingontorjuntakeikkoja.”
”Erityisosaamiseen kuuluu sammutusautossa Cobra-sammutusleikkuri. Säiliöautossa on ohjaamosta ohjattava kattotykki, jonka kautta voidaan ajaa vettä tai sammutusvaahtoa. Tämä auto vaihtuu loppuvuodesta uuteen, joka on nyt varustelussa.”
Kalustoon kuuluu myös omana hankintana kaksi vuotta vanha 7-metrinen keularampillinen alumiinivene. Sitä käytetään etsintä- ja pelastustehtäviin sekä pelastuslaitoksen sukeltajien tukikohtana.
”VPK toimii omistamassaan, vuonna 2000 rakennetussa paloasemakiinteistössä. Siinä on kolme tallipaikkaa, oleskelu- ja sosiaalitilat, verstas ja paineilmahuoltotila. Pyrimme jättämään kaiken mahdollisen lian tilannepaikalle. Varusteet säkitetään ja tuodaan asemalle karkea- ja konepesuun.”
”Väkeä on riittänyt hälytyksiin. Vuorotyöläisistä huolimatta päivälähdöt ovat toki aina haastavia. Pirkkala on muuttovoittoinen ja VPK:hon halutaan tulla, kaikki varustekaapit ovat täynnä. Olemme ottaneet toimintaan mukaan vain ne, joilla on aiempaa kokemusta ja koulutusta”, Koppelojärvi kuvailee.
”Tulevaisuus näyttää ihan valoisalta. Vahvuus, olosuhteet, kalusto ja varusteet ovat hyvällä tasolla. Haasteena on joltain osin hyvinvointialueen ja sitä kautta pelastuslaitoksen taloudellinen tilanne nyt ja tulevaisuudessa – ja vaikutukset esimerkiksi sopimuspalokuntien hälyttämiseen ja varustamiseen. Vakinainen paloasemaverkosto on tiheä.
Teksti: Kimmo Kaisto
Kuva: Pirkkalan VPK