Hätäkeskuksen Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen palkittiin PRO 112 -palkinnolla.
Hätäkeskuslaitos palkitsi Minna Ylisen PRO 112 -palkinnolla. Hän on käynyt 25-vuotisen tien hätäkeskuspäivystäjästä Hätäkeskuslaitoksen Virve-pääkäyttäjäksi.
Minna Ylinen päätyi hakemaan Rauman ja Uudenkaupungin seudun hätäkeskukseen päivystäjäksi äitinsä jalanjäljissä vuonna 1999. Hän oli kirjoittanut ylioppilaaksi vuotta aiemmin, kun hän sai hakemansa paikan.
Perehdytyksessä opiskeltiin riskinarvion tekemistä sekä ensihoitoa ja pelastustoimea.
”Suoritin muistaakseni ensivastekurssin yhdessä erään sopimuspalokunnan kanssa. Opettelin hätäpuhelun käsittelyä, kävin läpi alueita sekä kaikkea mahdollista, mitä työ voisi sisältää.”
Tiiviimpi perehdytys kesti kuukauden mutta sitä jatkettiin pienempinä kokonaisuuksina myöhemmin. Itse päivystystyö opetti kuitenkin parhaiten, kun siihen oli saanut hyvät pohjatiedot, Ylinen sanoo.
Heti rankka puhelu
Ensimmäinen hätäpuhelu, jonka Ylinen otti vastaan, oli heti rankemmasta päästä. Apua tarvitseva menehtyi.
”Kävimme puhelua läpi minua perehdyttävän työparini kanssa sekä paikalle hälyttämieni ensihoitajien kanssa. Asia käsiteltiin erittäin hyvin ja hienosti, eikä siitä jäänyt mitään traumoja. Auttamisen halu sen jälkeen vain kasvoi.”
Järjestelmät vetivät puoleensa
Ylinen työskenteli hätäkeskuspäivystäjänä seitsemän vuotta. Ennen hätäkeskusten valtiollistamista ja Satakunnan hätäkeskuksen aloittamista, hän pääsi syöttämään puhelinnumeroita käyttöön otettavaan HÄKE4-tietojärjestelmään. Kun valtiolle siirtynyt Hätäkeskuslaitos vaihtoi uuteen ELS-tietojärjestelmään ja siihen haettiin tietojen syöttäjiä hätäkeskuksen sisältä, Ylisen kiinnostus heräsi.
”Minua kiehtoi ajatus siitä, miten järjestelmä toimii, kun päivystäjät tekevät tiettyjä valintoja.”
Ylinen suoritti päivystäjän työn ohessa tietojensyöttökoulutukset ja sen jälkeen hän pääsi itse töihin. Lopulta Ylisen ystävä, ELS-järjestelmän kanssa pitempään työskennellyt Salla Levonen, houkutteli hänet hakemaan kouluttajan työtä keskushallinnosta. Niin aukenivat ELS-maailma ja kouluttajan työ.
”Päivystäjiä kuullaan herkemmin”
ELS:n jälkeen tietojärjestelmäksi vaihdettiin ERICA. Järjestelmän logiikka muuttui oleellisesti siihen suuntaan, että se teki enemmän päätöksiä päivystäjän syöttämien tietojen perusteella. ERICAn käyttöönotto ja kehittäminen ovat olleet myös Ylisen työpöydällä.
”Tietojärjestelmäprojektit ovat varsin haastavia tänä päivänä ja kaikki teemme parhaamme, että järjestelmistä tulee käytettäviä sekä että ne toimivat. ERICAn kehitystyö jatkuu edelleen ja päivystäjiä pyritään kuulemaan entistä herkemmin.”
Luotettava Virve-verkko on kaikkien etu
Virve-pääkäyttäjänä Ylinen tekee töitä luonnollisesti myös Hätäkeskuslaitoksen Virve 2 -projektissa.
”Odotukseni on, että Virve 2 toimii tulevaisuudessa yhtä luotettavasti kuin nykyinenkin Virve. Luotan, että tässäkin yhteistyöllä saavutamme parhaimman lopputuleman.”
Ylinen muistuttaa, että kaikkien turvallisuustoimijoiden etu on luotettava viranomaisverkko. Ensisijainen tavoite on saada samat palvelut toimimaan yhtä hyvin kuin ne nykyisessäkin Virvessä toimivat.
”Uusia ominaisuuksia hyödynnämme toki tulevaisuudessa, mikäli se on tarpeen lakisääteisen tehtävämme hoitamiseksi.”
Häiriöiden ratkaisija
Ylinen osallistuu häiriönhallintaan, mikäli järjestelmään tulee häiriötilanne. Tyypillinen häiriötilanne koskee esimerkiksi jotakin komponenttia, jolloin siihen liittyvät toiminnallisuudet eivät toimi.
”Ensisijainen tehtävä on löytää kiertotie, jotta järjestelmällä voidaan toimia häiriöstä huolimatta. Sen jälkeen selvitämme yhdessä järjestelmän toimittajien kanssa häiriön juurisyyn. Näissä tilanteissa korostuu yhteistyö päivystyshenkilöstön, johtokeskuksen sekä järjestelmän toimittajaen kanssa. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa onkin työssäni parasta. Yhdessä olemme enemmän. Yksin ei kukaan pärjää.”
PRO 112 -palkinto
Hätäkeskuslaitos luovuttaa vuosittain PRO 112 -palkinnon henkilölle, joka on tehnyt ansiokasta työtä hätänumeron 112 sekä hätäkeskustoiminnan kehittämisen hyväksi sekä tukenut yleisesti myönteisen turvallisuuskulttuurin vahvistamista. PRO 112 tarkoittaa ammattimaista toimintaa hätäkeskustoiminnan puolesta. Palkinnon saajan valitsee Hätäkeskuslaitoksen ylin johto.
Teksti Marko Partanen
Kuvat Hätäkeskuslaitos