Ambulansseja ja erikoisajoneuvoja valmistava J5L kasvattaa tänä vuonna (2024) liikevaihtoaan.
Pohjois-Savossa, Alapitkällä ambulansseja ja johtoautoja valmistava J5L on lisännyt jalansijaansa pohjoismaisilla markkinoilla. Tänä vuonna liikevaihtoon on luvassa reilu kasvuloikka.
”Vuonna 2018 meidän mies ja ambulanssi alkoivat kiertää Ruotsin ja Norjan ensihoitomessuja. Nyt työ on alkanut kantaa hedelmää ja tälle vuodelle on luvassa join 25 prosentin kasvuloikka”, J5L:n toimitusjohtaja Jani Järvelä sanoo.
J5L:n esittelijät ovat tavanneet paljon pohjoismaisia asiakkaita myös Saksan Fuldassa pidettävillä RettMobil-messuilla. Näyttää siltä, että yrityksen liikevaihto nousee seitsemästä miljoonasta lähelle kymmentä miljoonaa euroa.
120 autoa Göteborgin seudulle
Kasvu tulee nimenomaan viennistä. J5L on tehnyt yhteistyösopimuksen ruotsalaisen ambulanssinvalmistajan Nilson Special Vehiclesin ABkanssa sekä norjalaisen Ferno Mobility As:n kanssa. Molemmat jälleenmyyvät J5L:n ambulansseja omissa maissaan.
Isoin kauppa on tehty Ruotsiin Göteborgin alueelle, minne J5L toimittaa neljän vuoden aikana noin 120 ambulanssia. Ruotsiin valmistettavat ambulanssit ovat suomalaisten ambulanssien kanssa hyvin samanlaisia.
”Layout on saman kaltainen. Toki on paikallisia erikoisvaatimuksia ja standardeja. Isoin silmin havaittava ero on väri ja erilaiset tekstit.”
Uusia asiakkuuksia ja tarjouspyyntöjä tulee jatkuvasti lisää ja tulevaisuus näyttää Järvelän silmään hyvältä.
”Yritämme vakaasti kasvattaa vientiä, mutta ei suin päin. Vientimme perustuu vahvaan kumppanuuteen, jossa kumppani on tunnettu omassa maassaan.”
Järvelä sanoo, että kumppanin pitää myös pystyä jälkimarkkinoimaan ja huoltamaan myydyt ajoneuvot.
Ambulansseja myös Suomeen
Vaikka myynti kasvaa Ruotsissa ja Norjassa, J5L:n esittelyauto kiertää myös Suomessa. Viimeisimpien kotimaan kauppojen myötä yrityksen ambulansseja on saaneet käyttöönsä muun muassa helsinkiläiset, kymenlaaksolaiset, pirkanmaalaiset ja satakuntalaiset ensihoitajat. Tänä vuonna (2024) J5L on aloittanut myös Fernon ambulanssivarusteiden jälleenmyynnin ja huollon maassamme.
Järvelän mukaan suomalaiset ambulanssimarkkinat ovat muuttuneet, sillä hyvinvointialueiden organisaatioissa on paljon uusia ihmisiä. Myös taloustilanne näyttäytyy ajoneuvojen markkinoissa, kustannuksissa ja käytössä.
”Budjettien tiukkeneminen on keskeinen keskustelun aihe ja samalla punakynä käy. Kun autoilla ajetaan pitempään, niin ylläpitokustannukset kasvavat.”
Kilpailua räätälöinnillä
Monesti on pohdittu sitä, että jos kaikki ambulanssit voitaisiin valmistaa samanlaisiksi, niin niiden hintaa voitaisiin hilata paljon alaspäin. Järvelä uskoo, että jos näin tapahtuisi, niin ambulansseja ei välttämättä enää rakennettaisi Suomessa.
”Kun pystymme vastaamaan räätälöinnin tarpeisiin, voimme kilpailla. Isoa massatuotantoa vastaan kapasiteettimme loppuu.”
Järvelän mukaan kotimainen tuotanto lisää erikoisajoneuvojen huoltovarmuutta, joka on noussut yhdeksi tärkeäksi tekijäksi asiakkaiden vaatimuksissa.
”Määrä ei ole pointti”
Tänä vuonna Alapitkän tehtaalta valmistuu noin 200 ajoneuvoa.
”Määrä ei ole pointti, vaan se riippuu aina siitä, minkälaisia autoja teemme”, Järvelä sanoo.Esimerkiksi ambulansseissa on enemmän töitä kuin poliisiautossa.
J5L:llä on myös tytäryhtiö Ukrainan Lutskissa, mutta sotatilanteen vuoksi se on ajettu alas. Koronan ja maailmantilanteen vuoksi alustojen toimituksissa on ilmennyt isoja haasteita.
”Muutimme ambulanssien valmistuksen osakokoonpanomalliseksi, jolloin 85 prosenttia töistä pystytään tekemään ilman alustaa.”
Samassa yhteydessä ambulanssien hoitotiloista tuli helpommin puhdistettavia ja huoltoreitit on suunniteltu siten, että huollettaviin kohteisiin on helpompi pääsy eikä laitteet ole piilossa. Lasikuituosat on vaihdettu ABS-muoviosiin, jotka ovat kevyempiä ja helpompia kierrättää.
”Uudessa esittelyautossamme on lisäksi uudemmat väylänäytöt, parempi käyttöergonomia, videonäytöt, joista toiminnot aukeavat yhdellä painalluksella. Varusteluun kuuluvat myös sivuttain siirtyvät paarit, ilmajousitus, kiihdytysanturit ja kuljettajaa neuvovat ominaisuudet sekä sisäpuhelin, jolla on mahdollisuus antaa hoitotilasta kuljettajalle hiljainen hälytys.”
J5L:n tekemä korityö on kokonaan suomalaista.”Pyrimme säilyttämään vahvan kotimaisuusasteen, jolloin huoltovarmuuskin parempi.”
Järjestelmiä ja sertifikaatteja
J5L:n laatujärjestelmä on ollut voimassa vuodesta 2011 ja ympäristö- ja työturvallisuusjärjestelmä vuodesta 2018 asti.
”Kierrätys, on isommille yrityksille jo pakollista. Me olemme ottaneet sitä pienenä toimijana jo mukaan toimintaamme. Hiilijalanjäljessä voi olla iso ero verrattuna hintaan.”
Lisäksi yrityksellä on Mercedes Benz Van – ja Ford Pro Convertor -sertifikaatti. Niiden myötä J5L saa tiedot kaikista uusista malleista etukäteen.
”Se auttaa uusien mallien korityösuunnittelua, jolloin voimme tehdä kaiken valmiiksi ennen markkinoille tulevan mallin lanseerausta.”
Ensihoidon ja pelastustoimen lisäksi J5L valmistaa ajoneuvoja myös poliisille, Rajavartiolaitokselle, Tullille sekä arvokuljetuksia tekeville yrityksille.
J5L on perustettu 2008, tänä päivänä se työllistää 35 henkilöä.
J5L:n ambulanssit
– Mercedes Benz Sprinter, J5L:n katonkorotus
– Mercedes Benz Sprinter, tehdaskorkea
– Ford Transit, tehdaskorkea
– Ford Etransit L3H2 (alustan optimi range 320 km, laskurilla testattu 275 km)
Johtoautot
– Mercedes Benz Sprinter, J5L:n katonkorotus
– Mercedes Benz Vito J5L:n katonkorotus
Teksti Marko Partanen
Kuvat J5L