Ensihoito 17.3.2023

Pohjanmaan FinnHEMS-kopterin uumoillaan kuljettavan paljon

FinnHEMS:n toimitusjohtajan Jari Huhtisen mukaan Pohjanmaan FinnHEMS-toiminta on käynnistynyt sujuvasti ja yksikkö on nopeasti solahtanut kiinteäksi osaksi alueen ensihoitoa ja muita terveyspalveluita.

FinnHEMS:n toimitusjohtajan Jari Huhtisen mukaan Pohjanmaan FinnHEMS-toiminta on käynnistynyt sujuvasti ja yksikkö on nopeasti solahtanut kiinteäksi osaksi alueen ensihoitoa ja muita terveyspalveluita.

Pohjanmaan FinnHEMS 40 -lääkärihelikopteri alkoi päivystää Ilmajoen lentoasema-alueella lokakuussa 2022. Kuudella hyvinvointialueella operoiva kopteri kuljettaa tarvittaessa potilaita pääasiassa kolmeen yliopistosairaalaan. Kyseessä on seitsemäs FinnHEMS-lääkärihelikopteritukikohta Suomessa. 

Toiminta uusimmassa FinnHEMS-tukikohdassa on käynnistynyt rivakasti. Tukikohdan virallisia avajaisia vietettiin 6. maaliskuuta. Viiden ensimmäisen kuukauden aikana yksikkö hälytettiin 417 tehtävälle, joissa se kohtasi 126 potilasta. Heistä 13 kuljetettiin kopterilla sairaalaan. 

Ilmajoelta operoiva FinnHEMS 40 -kopteri kuljettaa potilaita pääasiassa Kuopion, Oulun tai Tampereen yliopistosairaalaan. Tukikohdan vastuulääkäri Toni Pakkanen on pilke silmäkulmassaan luvannut muistaa sitä henkilöstöä, joka ensimmäisenä kerää samassa työvuorossa leimat kaikista kolmesta yliopistosairaalasta.

Pitkiä kuljetusmatkoja

Pakkasen mukaan Ilmajoen tukikohdasta tekee erityisen se, että se on lääkärin miehittämistä FinnHEMS-tukikohdista ensimmäinen, joka ei sijaitse yliopistosairaalan yhteydessä. ”Siksi kuljetuskohde vaihtuu tehtävän sijainnin mukaan, mistä taas seuraa pitkät kuljetusmatkat. Hälytysmäärä tullee olemaan selkeästi alhaisempi kuin kiireisimmissä tukikohdissa, mutta toisaalta yhden tehtävän kesto tulee olemaan keskimäärin huomattavasti pidempi”, Pakkanen arvioi.

Paljon kuljetuksia

Ilmajoen kopterin arvellaan olevan paljon potilaita kuljettava yksikkö. FinnHEMS:n mukaan tämä on ollut havaittavissa jo viiden ensimmäisen toimintakuukauden aikana, kun yksikkö on saamillaan hälytystehtävillä päätynyt kuljettamaan potilaan reilussa kolmessa prosentissa tehtävistä. Prosentti nousee reiluun kymmeneen, kun kuljetusten määrä suhteutetaan kohdattuihin potilaisiin.

FinnHEMS:n toimitusjohtaja Jari Huhtinen totesi tilaston perusteella, että Pohjanmaan kopteri voi antaa esimerkkiä koko lääkärihelikopteritoiminnalle. Lisäämällä aikakriittisten potilaiden kopterikuljetuksia voidaan yliopistosairaaloissa aloitettavaa hoitoa nopeuttaa. Samalla voidaan parantaa kopteritoiminnan vaikuttavuutta.
”Kohdattuja potilaita tarkastellessa havaitaan kuljetustarve. Kyseiset potilaat valikoituivat kuljetettaviksi helikopterilla siitä syystä, että he tarvitsivat hoitoa, jota lähimmällä sairaalalla ei ollut tarjota. Ilmakuljetuksella saatiin merkittävä aikasäästö.” Huhtinen sanoo

Pohjanmaan tukikohdan aloituksen ja toisaalta tilastojen tarkasteluajankohdan kerrotaan osuneen lentotoiminnan kannalta huonoimpaan ja lentosäältä epävarmimpaan vuodenaikaan.
”Ensimmäiset kuukaudet antavat suuntaa, mutta olemme asiassa viisaampia kesän jälkeen tai ensimmäisen toimintavuoden rajapyykin kohdalla”, Huhtinen sanoo.

FinnHEMS 40:n tukikohta sijaitsee Ilmajoen lentokenttäalueella. Se on Pirkkalan tukikohdan sisartukikohta.

Sisartukikohdilla samat toimintatavat

Pirkkalan FinnHEMS 30:n ja Ilmajoen FinnHEMS 40:n lääkärit tulevat yhdestä ja samasta päivystysringistä, joissa työvuorot tehdään työvuorosuunnittelun mukaisesti. ”Koska kyseessä on niin sanotut sisartukikohdat ja yhteinen lääkäripooli, pyrkimyksenämme on mahdollisimman yhtenäiset toimintatavat ja -mallit Ilmajoen ja Pirkkalan tukikohtien kanssa.”

Pakkanen sanoo, että alueelliset hoitoon vaikuttavat erityispiirteet johtuvat siitä, että FinnHEMS 40 operoi keskussairaala-alueelta, jolloin tiettyjä hoitotoimenpiteitä, kuten trombektomiaa sekä neuro- ja thorax-kirurgiaa, ei välttämättä ole saatavilla lähimmässä päivystyspisteessä. Tällaiset tapaukset voivat teettää Ilmajoen yksikölle pitkiä ilmakuljetuksia.”

Tasavertaista palvelua

Ilmajoen lisäksi FinnHEMS-tukikohdat sijaitsevat Vantaalla, Turussa, Pirkkalassa, Oulussa, Rovaniemellä ja Kuopiossa. Tavoitteena on avata kahdeksas tukikohta Kouvolan Uttiin vuonna 2024. Tukikohtaverkoston laajentaminen perustuu eduskunnan oikeusasiamiehen linjaukseen, jonka mukaan kansalaisten tasavertaisuus edellyttää uusien tukikohtien perustamista toiminnan katvealueille Pohjanmaalle ja Kaakkois-Suomeen.

FinnHEMS 40

  • Tukikohta sijaitsee Ilmajoen Rengonharjun lentoaseman alueella. 
  • Käytössä Airbus EC135 -helikopteri ja Volvo XC90 -maayksikkö. 
  • Tukikohdan arvioidaan saavan 1500 – 200 hälytystä vuodessa. 
  • Tukikohdan toiminta pyörii 20–25 henkilön voimin. 
  • Tukikohdan arvioidaan saavan vuosittain noin 1500–2000 hälytystä. 

Hyvän sään aikana hyvä peitto

FinnHEMS:ssä on laskettu, että Ilmajoen tukikohdan myötä organisaatioon kuuluvat lääkintä- ja lääkäri kopterit tavoittavat noin 80 prosenttia suomalaisista noin 30 minuutissa hälytyksestä.
Näin tapahtuu optimaalisessa tilanteessa, mutta kun sää ei salli, on tilanne toinen. Viime vuonna (2022), kun maayksikkö valittiin kulkupeliksi, valinta selittyi 28 prosentissa tapauksista kelvottomalla lentosäällä.
Sään vaikutus vaihtelee vuodenajoittain paljon ja sääeste voi olla hyvinkin paikallinen. Kun yksi koptereista on estynyt toimimaan, saatetaan muilla paikkakunnilla pystyä lentämään. Sääesteen vaikutusta voidaan vähentää mittarilentomenetelmillä.

Mihin perustuu 30 minuutin raja?

FinnHEMS haluaa tavoittaa potilaat 30 minuutissa. Aikaikkuna on keinotekoinen mutta samalla paljon käytetty raja sille, että potilas pysyy ”palvelun piirissä”. 30 minuutin aikaikkuna perustuu lähinnä asiantuntija-arvioihin mutta myös jonkinasteiseen tutkimusnäyttöön. Ollaan esimerkiksi päästy jonkinlaiseen konsensukseen siitä, että hengitystiet tulisi varmistaa 45 minuutin sisällä sellaisesta loukkaantumisesta ja sairastumisesta, joka uhkaa hengittämistä. Isossa-Britanniassa puolestaan erään laatustandardin mukaan vammapotilas pitää voida nukuttaa 45 minuutin kuluessa onnettomuudesta, ensisijaisesti tapahtumapaikalla.

Teksti Marko Partanen
Kuvat FinnHEMS/Anssi Leppänen

Lue lisää