Operatiivinen toiminta 7.2.2019

Hätäilmoitusten määrä kasvussa – myös virheellisiä ilmoituksia viime vuotta enemmän

Noin 97 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa.

Noin 97 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa.

Hätäilmoitusten määrä kasvaa edelleen. Suurin osa viranomaisille välitetyistä tehtävistä suunnattiin terveysviranomaisille.

Vuonna 2018 hätänumeroon 112 tehtiin 2 736 000 hätäilmoitusta, kun vuonna 2017 luku oli 2 680 000.

Myös virheellisten ilmoitusten kokonaismäärä on kasvanut jo toisena vuonna peräkkäin. Kasvu on ollut kuitenkin maltillista, ja ilkivaltaisten puheluiden osuus on laskenut.

Vuonna 2018 hätäkeskukset vastaanottivat yhteensä noin 607 000 virheellistä ilmoitusta. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, joissa ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta.

Vuoden 2018 tilastot osoittavat, että noin 97 prosenttia hätänumeroon soittaneista sai vastauksen alle 30 sekunnissa.

Välitetyistä tehtävistä 55 prosenttia välitettiin terveystoimelle, 35 prosenttia poliisitoimelle ja kuusi prosenttia pelastustoimelle. Loput neljä prosenttia välitettiin sosiaalitoimelle ja muille viranomaisille.

Katso vuoden 2018 tilastot täältä.

Lähde ja kuva: Hätäkeskuslaitos