Operatiivinen toiminta 29.5.2018
Facebook (16)

Kuolevan naisen hätäpuhelu herätti keskustelun hätäkeskusten toiminnasta Ranskassa

Ranskan sairaaloiden hätäkeskus SAMU (Service Aide Medical Urgente) toimii paikallisesti maan kaikissa 103 departementissa.

Ranskan sairaaloiden hätäkeskus SAMU (Service Aide Medical Urgente) toimii paikallisesti maan kaikissa 103 departementissa.

Hätänumeroon soittaneen nuoren naisen kuolema on herättänyt vilkkaan keskustelun hätäkeskusten resursseista Ranskassa. Nainen soitti hätänumeroon Strasbourgin kaupungissa viime joulukuussa ja sanoi kuolevansa. Puhelua ei otettu vakavasti, ja muutaman tunnin kuluttua nainen kuoli. Viranomaiset tutkivat tapausta nyt.

Ranskan SAMU-hätäkeskusten johtaja François Braunin mukaan puhelujen määrä on kasvanut, mutta henkilökunnan ei. SAMU käsittelee 30 miljoonaa puhelua vuodessa.

Ranskan sairaaloiden hätäkeskus SAMU (Service Aide Medical Urgente) toimii paikallisesti maan kaikissa 103 departementissa. Hätänumeroon vastaa organisaation kouluttama vastaanottovirkailija joka syöttää soittajan tiedot tietokantaan, antaa neuvoja ja ohjaa puhelun tarvittaessa lääkärille. Vasta lääkärin kanssa käydyn keskustelun jälkeen potilas ohjataan sairaalaan tai häntä noutamaan lähetetään ambuanssi.

Hätäkeskukseen soittaneen naisen tapauksessa vastaanottovirkailija kuittasi kipujen kourissa huonosti itseään ilmaisseen naisen puhelun häiriösoitoksi, eikä yhdistänyt sitä lääkärille. SAMU:n toimintaprotokollan mukaan luuria ei saisi kuitenkaan lyödä soittajan korvaan lääkäriä kuulematta. Virkailija teki siis paitsi arviointi- myös toimintavirheen. Kovista vatsakivuista kärsinyt potilas kuljetettiin myöhemmin sairaalaan, missä tämä menehtyi.

”Virkailijalla menee kahdesta neljään minuuttia pelkästään yhteystietojen kysymiseen ja syöttämiseen. Jos puheluja tulee yli 20 tunnissa, hätäkeskus on pulassa”, tietää SAMU:n johtaja François Braun.

”Puhelujen määrä kasvaa vuosittain, mutta henkilöresurssit ovat pysyneet samoina. Nyt tarvitaan liisään väkeä ja koulutusta.”

Puolet soitoista johtaa toimenpiteeseen

SAMU-hätäkeskuksissa puheluja käsittelemässä on yhteensä reilut kaksi tuhatta virkailijaa ja tuhat lääkäriä. Hätäkeskusten tilanne vaihtelee Ranskan eri puolilla, ja jos toisaalla lääkäri voi uhrata kunkin potilaan tapaukseen liki tunnin, toisissa departementeissa asia on hoidettava alle kahdessa minuutissa.

Menehtyneen naishenkilön tapauksen yhteydessä kävi ilmi, että oireita vähätellyt virkailija oli tehnyt puhelua edeltäneinä päivinä 12-tuntisia työvuoroja. Tilanteeseen puuttunut terveysministeri lupaa uudistuksia niin hätäkeskusten toiminnan organisointiin kuin henkilökunnan koulutukseenkin. Nykyisellään puhelinpalveluun rekrytoitava henkilö saa 560 tunnin ensiapupainotteisen koulutuksen jonka lisänä on 210 tunnin harjoittelujakso.

Hätäpuheluista 48 prosenttia johtaa jonkin asteiseen toimenpiteeseen. 13 prosentille soittajista riittää neuvo kuten päivystävän lääkärin osoite tai puhelinnumero. Loput soitoista ovat vahinko- tai häirintäsoittoja.

Teksti ja kuva: Virpi Latva