Mikko Saastamoinen työskentelee vuoromestarina Etelä-Karjalan pelastuslaitoksella, mutta se on vain yksi osa hänen toimenkuvaansa.
Mikko Saastamoisella ei oikeastaan ole harrastuksia. Tai sitten hänellä on pelkästään niitä. Se riippuu näkökulmasta.
”Palokunta on harrastus monelle. Minulle palokunnasta tuli työ, ja piti keksiä uusi harrastus. Nyt siitäkin on tullut tavallaan työ. Jotkut harrastavat moottoriurheilua, minä harrastan autojen leikkaamista.”
Kilpa-ajoneuvosta pelastaminen ja henkilöautojen uudet teknologiat ovat pitäneet Saastamoisen kiireisenä muutaman viime vuoden ajan. Hän työskentelee vuoromestarina Etelä-Karjalan pelastuslaitoksella, mutta se on vain yksi osa hänen toimenkuvaansa. Lisäksi hän toimii pääkouluttajana Suomen palopäällystöliiton tieliikennepelastamisen koulutuksissa ja Suomen edustajana CTIF:n uudet teknologiat -komissiossa. Näiden tehtävien myötä hän käy ulkomailla kolmisen kertaa vuodessa.
”Yksin me emme pärjää. On raaka tosiasia, että tänä päivänä tieto täytyy käydä hakemassa ulkomailta. Peräänkuulutan verkostoitumisen ja maailmalla käymisen merkitystä”, Saastamoinen sanoo.
Tekninen kehitys tulee siviilipuolellekin
Tieliikennepelastamisessa Saastamoista kiehtoo erityisesti se, että kehitys on nopeaa. Tulee uutta tekniikkaa, sähkö-, kaasu- ja hybridiautot kehittyvät.
”Innovaatiot menevät todella lujaa eteenpäin, riippumatta auton käyttövoimasta. Päivityksiä tulee koko ajan.”
Saastamoinen uskoo, että kaikki se tekninen kehitys, joka kilpa-autoilussa tapahtuu, tulee jollakin aikavälillä henkilöautoihin.
”Hyvä esimerkki tästä on formuloiden KERS-järjestelmä.”
Saastamoinen kannustaa pelastustoimessa työskenteleviä hakemaan oppia ulkomailta ja verkostoitumaan. Hän myöntää, että kansainvälisiin kuvioihin meneminen jännitti.
”Kyllähän se jännittää aina. Mutta se avasi ovia, joita Suomessa ei ollut mahdollista avata. Se toi myös vastuuntunnon: minun on vietävä Suomeen se tieto, mitä sieltä saa.”
Kielitaito riittää
Hän on huomannut, että varsinkin englannin käyttäminen arveluttaa monia. Omaa kielitaitoa pidetään huonona. Usein kielitaito kuitenkin riittää hyvin, ja englantia pitäisi vain uskaltaa puhua.
”Itsekään en ole käynyt yliopistoja. Kielitaito on tullut puhumalla ja amerikkalaisia elokuvia katsomalla.”
Vapaa-ajan ongelmia Saastamoisella ei juuri ole, sillä käytännössä joka viikonloppu menee erilaisissa koulutuksissa meillä tai muualla. Suomella on Euroopassa maine rallimaana.
”Ei ole sattumaa, että meiltä tulee paljon hyviä moottoriurheilijoita. Meillä on puitteet siihen valmiina, ja sitä pitäisi tukea. Keski-Euroopassa pidetään luonnollisena, että rallipelastaminen tulee Suomesta, koska olemme moottorihullu kansa.”
Lue Mikko Saastamoisen koko haastattelu Pelastustiedosta 1, joka ilmestyy 14. helmikuuta!
Teksti: Kaisu Puranen
Kuva: Teemu Heikkilä