Paloturvallisuus 20.7.2021

Tulityöt: jälkivartiointi ei tee autuaaksi

Etualalla höyryhinaaja Vetäjä V, taustalla museoitu nosturi.

Etualalla höyryhinaaja Vetäjä V, taustalla museoitu nosturi.

Kolme museoitua telakkanosturia kurottaa kohti taivasta Aurajoen itärannalla. Yksi niistä joutui ei-toivotun huomion kohteeksi maaliskuun lopussa, kun sen kopissa syttyi tulipalo.

Nostureista huolehtii Forum Marinum -merikeskus. Kutsumanimeltään ”25-tonnisen” nivelpuominosturin puisessa kopissa on metalliset pariovet.

”Sinne oli murtauduttu useita kertoja talven aikana ja aina samalla tavalla. Loppus keinot kesken, että miten se voidaan lukita. Vastaus oli hitsaamalla salvat kiinni niin, että niitä ei ilman rälläkkää tai jotain muuta työkalua saisi auki”, kertoo keskuksen huoltomestari ja työnjohtaja Pekka Mattila.

Oviin tehdystä tulityöstä jäi kipinä, joka sytytti palon. Se havaittiin viereisestä kerrostalosta tunteja työn jälkeen, ja pelastuslaitos hälytettiin paikalle. Vahingot jäivät pieniksi, koska palo havaittiin ajoissa ja saatiin sammutettua, vaikka kymmenien metrien korkeudessa palava kohde oli haastava.

Jälkivartiointi hoidettiin asiaankuuluvasti

Mattila myöntää, että onnettomuuteen johtaneet syyt koettelevat mielikuvituksen rajoja. Joko maalinpoistoon käytetystä laikkakoneesta tai salpojen hitsauksesta oli päässyt kipinä pohjalevyyn tai eräänlaisen akselin laakerikomeroon, jota on vuosien mittaan rasvattu.

”Lattia siinä alla oli metallilevyä ja muuttunut sellaiseksi ruostepesäksi ja harsomaiseksi, jonka alla oli rasvaa ja pölyä näkymättömissä.”

Tulityön jälkivartiointi hoidettiin Mattilan mukaan asiaankuuluvasti.

Paikalle edellisestä tehtävästä irrottautunut palomestari Marko Virolainen muistuttaa, että pykälien mukainen jälkivartiointi ei ole autuaaksi tekevä varotoimi.

”Miten pitkään palo voi kyteä? Mikä sitä rajoittaa, jos puhumme palavasta materiaalista, hapesta ja lämmöstä? Sitähän ei rajoita aika. Sen takia tulitöiden turvallisuutta ei voida perustaa jälkivartiointiin, vaan se täytyy perustaa muihin seikkoihin”, Virolainen linjaa.

Kaiken kokenut tulityöläinen

Mattila muistaa menneiltä vuosilta toisenkin mielikuvituksen rajoja kutitelleen tulityötapauksen. Forum Marinumin yli sadan aluksen laivueeseen kuuluu vuonna 1891 rakennettu höyryhinaaja Vetäjä V, jonka pohjalevyjä korjattiin telakalla. Mattila toimi työn tilaajana ja valvojana.

Tulityön tekijäksi valittiin kaiken kokenut ja nähnyt mies, joka työskenteli aluksen ulkopuolella pohjan alla.

”Vanhan kattilan ja pilssin välinen tila on joitakin senttejä tai kymmeniä senttejä, mutta joka tapauksessa paikka, johon ei millään pääse kukaan käymään mitenkään niin kauan kuin alus on ehjä. Myös pohjalevyn vaihto piti tehdä vain ja ainoastaan ulkopuolelta”, Mattila taustoittaa.

Hinaajan sisäpuolelle pilssiin vanhan kattilan alle oli kertynyt ilmeisesti vaseliinia tai erilaisia voiteluöljyjä, jotka syttyivät palamaan.

”Nyt on paha!”

Tulityön tekijä toimi niin kuin pitikin, lopetti työt ja otti sammuttimen.

”Sammuttimesta ei tullutkaan mitään. Otti toisen sammuttimen, siitäkään ei tullut mitään, otti kolmannen sammuttimen ja siitäkään ei tullut mitään. Sitten hän huusi: NYT ON PAHA!”

Mattilalla oli onneksi autossa pikkusammutin, jonka hän haki ja tuhautti palonalun hinaajan ulkopuolelta pienestä raosta sammuksiin.

”Sitten lähdin etsimään tulityöntekijää. Paikalle tuli telakan palokuntaa, työnjohtoa, sammutinta ja vesiletkua ja kaikennäköistä, mutta sitä miestä ei löytynyt mistään.”

Kulunvalvonnan mukaan hän oli yhä telakka-alueella, mutta missä?

”Loppujen lopuksi telakan työnjohtaja oli löytänyt kyseisen henkilön vessasta. Hän istus vessanpöntöllä itkemässä, että nyt hän on polttanut laivan.”

Sekin selvisi, että sammuttimet olivat tyhjiä, koska niitä kuljettanut trukkikuski oli tuonut ne väärästä kasasta.

”Sammutinhuollon ulkopuolella oli kaksi lavaa: toisessa oli huolletut ja toisessa käytetyt eli huoltamattomat. Sitä en tiedä, mistä syystä tällainen virhe tapahtui.”

Teksti ja kuva: Jarkko Sorjonen

Lue lisää