Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 11/2018.
Stuttgart (Saksa). Puoliperävaunullisen kuorma-auton kuljettaja ajoi moottoritien liittymisrampilla, kun auton nosturi osui yllä olevaan siltaan. Kuljettaja menetti autonsa hallinnan ja se kaatui rampin siltakaiteen varaan. Ensimmäisenä paikalle tulleen ambulanssin sairaankuljettajat auttoivat miehen ulos ohjaamosta ja antoivat hänelle ensihoitoa.
Pelastustoiminnan johtaja Christian Schwarze ilmoitti hätäkeskukselle, että onnettomuudessa ei ollut osallisena muita ajoneuvoja eikä ihmisiä. Lisäksi hän ilmoitti, että kuorma-autosta vuoti dieselöljyä ja hydraulinestettä. Koska auto nojasi sillan kaiteeseen, hän pyysi kaupungin rakennusviraston insinööriä arvioimaan, oliko silta vaurioitunut. Tämä päätteli, että silta ei ollut vaurioitunut.
Palolaitos peitti sadevesikaivot. Raivausauto ajettiin sillalle ja siitä vedetty köysi sidottiin kuorma-auton alustaan. Ajoneuvonostureita ei voinut käyttää rampin sillalla. ”Jos ajoneuvonosturi kaatuisi noston aikana, silta ei kestäisi siihen kohdistuvaa kuormaa”, Schwarze selittää.
Ajoneuvonosturit sijoitettiin rampin alla olevalle autoliikkeen pysäköintialueelle maarakennusviraston insinöörin osoittamiin paikkoihin. Kun poliisin hälytysajona paikalle tuoma hinausauto oli vetänyt puoliperävaunun pois, palolaitos saattoi aloittaa kuorma-auton noston pyörilleen.
Pysäköintialueelta käsin toimivat ajoneuvonosturit kohottivat kuorma-autoa sentti sentiltä ja raivausauto veti sitä vinssillään pystyyn. Neljännestunnin kuluttua se oli pyörillään.
Ennen kuin kuorma-autoa päästiin hinaamaan, sen nosturi oli käännettävä kuljetusasentoonsa. Auton omistajan lähettämä asentaja valutti varovasti hydraulinestettä nosturista ja palolaitos keräsi sen. Tämän jälkeen tielaitos puhdisti ajoradan sille valuneesta dieselöljystä. Kaikkiaan operaatio kesti runsaat kuusi tuntia ja onnettomuuden aineelliset vahingot olivat yli 100 000 euroa.
Teksti: Johanna Klein
Feuerwehr-Magazin 11/2018
Käännös: Risto Lautkaski