Kouluttaja Aart van Oosten antaa seitsemän neuvoa. Kuvakaappaus: Brand en Brandweer 5/2023.
Hollannin pelastusopisto on tutkinut tilannejohtamista käytännössä. Eräs tuloksista oli, että inhimillinen tekijä vaikuttaa eniten päätöksentekoon paineen alla (Pelastustieto 8/2019). Kouluttaja Aart van Oosten antaa seitsemän neuvoa.
1. Myönnä epävarmuutesi
”Meidän on myönnettävä, että jokainen voi erehtyä ja mietittävä, miten voimme tukea erehtyvää ihmistä. Siinä on asian ydin.”
2. Ensivaikutelmasi voi olla väärä
”Ajon aikana palomestarin on suunnistettava, ajettava, soitettava, seurattava viestiliikennettä, muistettava ohjeet, etsittävä tietoa. Paineen alla hän ei yksin hallitse tiedon tulvaa. Lisäksi hän voi perillä kohdata jotain erilaista kuin mitä odotti.”
3. Rauhoitu ensin
Varaa aikaa tilanteen hahmottamiseen. Sen voit tehdä, jos voit luottaa yksikön johtajan ensimmäisiin ratkaisuihin. Rauhoitu ensin, älä ryhdy heti päättämään. ”Tee vaikka ylimääräinen kierros, vedä muutaman kerran henkeä tai tee muuta rauhoittavaa. Kiireessä saattaa olennaisia seikkoja jäädä huomaamatta.”
4. Käytä turvaverkkoasi
Suuria ja monimutkaisia tilanteita varten on otettu käyttöön ”palomestarin turvaverkko”. Toinen palomestari tulee pelastustoiminnan johtajan tueksi. Hän ymmärtää tilanteen ja ehtii hankkia kaikenlaista tietoa. ”Johtaja uskoo selviävänsä yksin stressaavasta tilanteesta. Siksi hätäkeskuksen on suunnitelman mukaan hälytettävä toinen palomestari. Muuten tuki saattaa tulla liian myöhään”.
5. Varo tunnelinäköä
Stressitilanteessa päätöksentekoa voi rajoittaa tunnelinäkö. Tutkimus on osoittanut, että paineen alainen ihminen turvautuu tiedostamatta omaan kokemukseensa. Hän luulee tunnistaneensa tilanteen ja toimii kuten ennenkin. ”Siksi on tärkeää kysyä kollegan, yksikön johtajan tai palomestarin, mielipidettä. He voivat kokemuksensa perusteella kertoa, mitä ovat nähneet ja tukevat sinua. Huolehdi siitä, että olet kerännyt ja varmistanut kaikki tosiasiat ennen kuin teet päätöksen.”
6. Kuuntele toisten näkemyksiä
Työtoverit ja sosiaalisen median käyttäjät luulevat usein tietävänsä, miten sinun olisi pitänyt toimia. ”Jälkeenpäin on helppo kritisoida, mutta tilanteen aikana sinun oli tehtävä päätös tietämättä, mitä siitä seuraa. Et voinut lykätä päätöstä, koska se olisi vain pahentanut tilannetta. Kuuntele siis kollegan näkemystä.”
7. Opi kokemuksistasi
Melkein kaikki palokunnan tehtävät arvioidaan jälkeenpäin. ”Älä puolustele toimintaasi. Aseta se toisten arvioitavaksi. Kaikille tämä ei ole helppoa. Kysymys ei ole siitä, toimitko oikein vai väärin, vaan olisiko sen voinut tehdä toisin. Periaatteessa jokainen toimii käytössään olevan tiedon perusteella. Ihmisellä on rajoituksensa ja meidän on otettava se järjestelmässämme huomioon.”
Teksti: Anje Romein
Brand en Brandweer 5/2023
Käännös: Risto Lautkaski