Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 12/2021.
Vuonna 2021 on sattunut useita varikkopaloja, joissa on ollut mukana sähköbusseja. Osa bussiyhtiöistä on vetänyt sähköbussit pois liikenteestä siihen saakka, kunnes varikkopalojen syyt on selvitetty.
Düsseldorf, Saksa, huhtikuu. Varikkopalossa tuhoutui 38 bussia, joista osa oli sähköbusseja. Palo ei syttynyt sähköbussista, koska lämpöilmaisin hälytti ennen kuin automatiikka lopetti latauksen. Sen syyksi tunnistettiin tekninen vika.
Etelä-Kiina, toukokuu. Latauksessa olleet sähköbussit syttyivät. Syyksi osoittautui akkujen helteestä johtuva ylikuumeneminen.
Hannover, Saksa, kesäkuu. Viisi sähkö-, kaksi hybridi- ja kaksi dieselbussia paloi. Syyksi arvioidaan jokin tekninen vika.
Stuttgart, Saksa, syyskuu. Varikolla oli eniten dieselbusseja sekä muutamia sähkö-, hybridi- ja polttokennobusseja, Huoltomiehet ja kuljettavat pystyivät ajamaan ulos 60 bussia, mutta 25 bussia, joista kaksi oli sähköbusseja, paloi. Latauksessa olleen sähköbussin luona sijainnut paloilmaisin hälytti ensimmäisenä. Samaan aikaan hallin työntekijät näkivät liekkejä bussin katolla sijaitsevan akkukotelon yläpuolella. Akkujen syttymissyyn tutkinta on osoittautunut erittäin vaikeaksi.
Rooma, Italia, lokakuu. 40 bussia, joista useimmat olivat maakaasukäyttöisiä, paloi. Syytä ei vielä ole kerrottu.
Tekstit: Marco Moser ja Heino Schütte
118 swissfire.ch 11/2021 ja Feuerwehr-Magazin 12/2021
Käännös: Risto Lautkaski