Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 1/2019.
Wilhering (Itävalta). VW Cabrioletia ajanut nainen kääntyi risteyksessä vasemmalle. Vastaan tullut BMW törmäsi täydellä vauhdilla VW:n vasempaan etuoveen. BMW:n kuljettajan vieressä istunut mies ei ollut kiinnittänyt turvavyötään. Hän iskeytyi kojelautaan ja tuulilasiin.
Autot suistuivat tien vastakkaisille puolille. Niissä olleet ihmiset jäivät puristukseen.
Vastakkaiseen suuntaan ajanut autoilija teki hätäilmoituksen kolarista. Tarkempia tietoja hänellä ei ollut. Varmuuden vuoksi hälytyspäivystäjä hälytti yksiköitä, joilla oli hydrauliset pelastustyökalut.
Pelastustoiminnan johtaja päätti ensin pelastaa miehet, jotka olivat jaloistaan kiinni BMW:ssä. Auton etuovet avattiin hydraulisilla työkaluilla. Heidät irrotettiin runsaassa kymmenessä minuutissa ja vietiin sairaalahoitoon.
Puristuksissa istuimen ja oven välissä
Rajusta törmäyksestä huolimatta VW:n vauriot näyttivät vähäisiltä. Ovi oli kuitenkin kiilautunut kehykseensä. Etuistuin oli siirtynyt taaksepäin ja nainen oli puristuksessa sen ja oven välissä. Myös hänen jalkansa olivat puristuksessa.
”Emme pystyneet vetämään kuljettajan istuinta taaksepäin, koska siellä oli niin paljon tavaraa”, pelastusyksikön esimies Gerhard Mühlbauer kertoo.
Levittimen käyttö vain taivutti ovea sisälle tai uhriin päin. Sairaankuljettajat arvioivat uhrin tilan kriittiseksi ja vaativat irrottamaan hänet mahdollisimman nopeasti.
Katon avattavan osan lukitus ei toiminut eikä osa liikkunut vetämälläkään. Palokunnan oli irrotettava koko katto. Samanaikaisesti toiset palokuntalaiset yrittivät levittimillä tehdä tilaa oven ja auton keskiosan väliin. Se onnistui vain osittain. Uhrin toinen jalka oli yhä kiinni jalkatilan ja ohjauspyörän välissä.
Palokunta käytti samanaikaisesti jopa neljää leikkuria ja levitintä.
Naisen tytär tuli paikalle, mutta häntä ei päästetty katsomaan pelastustoimia. Punaisen Ristin kriisiryhmän jäsen tuki tytärtä.
”Uhrin jalka oli lujasti kiinni ohjauspyörän alaosan ja polkimen välissä. Tilan puute esti tuomasta rankalautaa autoon”, Robert Kästner kertoo. Vasta 30 minuutin kuluttua hän sai jalan irrotettua. Uhri kuljetettiin sairaalahoitoon.
Teksti ja kuvat: Hermann Kollinger
Feuerwehr-Magazin 1/2019
Käännös: Risto Lautkaski