nimi 28.2.2015

Epäkaupallisuuden kaupallistuma

Jos joku on keksinyt ei-kaupallisen tuotemerkin, niin sen on tehnyt Stadin Panimo Oy. Se on pannut maailmaan sellaisen olut-lapsen, joka kantaa nimeä: ”Lähikauppasi Mäntsälässä”. Voisi kuvitella ettei tuotteen jakeluun tarvitse ainakaan valtamerilaivoja uittaa. Ehkä lisenssiä ei myydä miljardeista Carlsbergille, eikä tuote varmaankaan pääsisi edes Mäntsälän olutmessuille, jos sellainen järjestettäisiin. Kas niin epäkaupallinen nimi sillä on. 


Jos pyydät baaritiskillä: Lähikauppasi Mäntsälässä, niin baarimikko todennäköisesti korjaa sinulle paikan nimen, jossa olet tai poistaa sinut senhetkisestä asiakaskunnasta paikkaan orientoitumattomana henkilönä. Voi olla, ettei flaksi käy, jos tarjoilet Läkikauppasi Mäntsälässä -oluen kiintymyksesi kohteelle.

On vaikea ymmärtää, mitä nimivalinnalla ”Lähikauppasi Mäntsälässä” tahdotaan tuotteesta kertoa. Halutaanko sillä jotenkin johtaa harhaan ostajaa, joka paikalliskaljaa ajatellessaan saakin lopulta stadilaista bisseä.

Sanotaan, että ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä – Lähikauppasi Mäntsälässä -olut tekee poikkeuksen.
Ostin ja koen olevani epäkaupallisuuden uhri.
Olut on pale alea. Lyhyt arvio: ei jatkoon mutta ei viemäriinkään.

Kiitos, että sain sanoa.
Jaa artikkeli

Lue lisää