Kalusto 26.4.2021

Akustopalon sammutuslava sopii moneen käyttöön – akusto jäähtyy veden alla kaksi vuorokautta


Ruiskumestari Janne Luoma-aho esittelee akustopalojen sammutuslavaa, joka on sijoitettu Jyväskylän pääpaloasemalle. Lavan valmistaja on Finncont Oy.

Ruiskumestari Janne Luoma-aho esittelee akustopalojen sammutuslavaa, joka on sijoitettu Jyväskylän pääpaloasemalle. Lavan valmistaja on Finncont Oy.

Sähköautojen yleistyminen lisää sähköautopalojen riskiä. Keski-Suomen pelastuslaitos on varautunut akustopaloihin sammutuslavalla. Se hankittiin Jyväskylään viime marraskuussa, mutta lavaa ei ole vielä käytetty tositoimissa.

Mallia otettiin akustopalojen jäähdyttämiseen tarkoitetusta siirtolavasta, joka on kehitetty Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella. Se on tiettävästi ensimmäinen laatuaan Suomessa.

”Tämä on Päijät-Hämeen lavasta kakkosversio, mutta me halusimme lisätä siihen monikäyttöisyyden”, korostaa ruiskumestari Janne Luoma-aho Keski-Suomen pelastuslaitokselta.

Hänen mukaansa muutama pelastuslaitos suunnittelee sammutuslavan hankintaa. Pelastusopistolla lava on opetus- ja testikäyttöä varten. 

Näkyvä sähköautopalo sammutetaan ensin pelastusyksikön välineillä. Tämän jälkeen lava tuodaan paikalle koura-autolla ja sähköauto nostetaan lavan kyytiin. Kevyen vaahdotuksen jälkeen auto sidotaan lavaan kiinni, kansi suljetaan ja lava kuljetetaan esimerkiksi paloaseman pihalle, jossa sitä voidaan valvoa.

Vesitilavuus 19 kuutiota

”Sen jälkeen lavalle laitetaan vettä sen verran, että akusto peittyy kunnolla veden alle ja annetaan jäähtyä kaksi vuorokautta. Siinä on uudelleen syttymisen vaara, koska akuston terminen karkaaminen tuottaa lämpöä. Jäähdytyksellä reaktio saadaan katkaistua”, Luoma-aho selvittää.

Vesitiiviin lavan hankintahinta on 6000–7000 euroa. Vesitilavuus on 19 kuutiota. Lavan puolipyöreä katto avataan ja suljetaan hydraulisella käsipumpulla.

Lavan ulko- ja sisäpinnassa on askelmat kiipeämistä varten. Sisällä on kuusi kiinnityskohtaa kuorman sitomista varten. Takaosassa on kolmen tuuman liittimet veden syöttöön ja tyhjennykseen. Nesteen poistamista voidaan säädellä venttiilin avulla.

”Lava voidaan yhdistää moottoriruiskuun tai täyttää säiliöautolla. Lava toimii vesilähteenä maastopalojen jälkivartioinnissa tai palavan materiaalin sammutta­misessa. Energiapuukasojen palossa kan­toja voidaan nostaa koura-autolla yk­si kerrallaan ja kastella altaassa – niin ne sammuvat varmasti. Lavalla voidaan myös kuljettaa öljypuomeja tai muuta likaista materiaalia”, Janne Luoma-aho kertoo. 

Lue lisää: Sähköauto syttyi kolmesti – akkupalo on arvaamaton ja vaikea sammuttaa

Teksti ja kuvat: Mika Rinne

Lue lisää