Pelastustieto blogi 18.3.2015

Pelastuslaitos, hyppää jo kuvavirtaan!

Turvallisuusviestinnän ei tarvitse olla vaikeaa. Se voi mainiosti olla kuvia pelastusaseman päivittäisistä tapahtumista.

Turvallisuusviestinnän ei tarvitse olla vaikeaa. Se voi mainiosti olla kuvia pelastusaseman päivittäisistä tapahtumista.

Turvallisuusviestintä on perinteinen päänvaiva pelastusalalla. Kuinka saada turvallisuuden sanoma perille ja tuoda pelastustoimi lähemmäksi tavallisten ihmisten arkea? (Ja näin siis vähentää onnettomuuksia.)

Usein tällaisissa pohdinnoissa pelastustoimea verrataan poliisiin, joka osaa jo. Poliisi on lähellä kansalaista some-profiileineen ja tosi-tv-sarjoineen.

Maailma toimii usein niin, että ratkaisu ongelmaan on lähes aina lähempänä, helpompi ja ilmiselvempi kuin osaisi kuvitellakaan. Väitän, että ainakin yksi pelastuslaitos on onnistunut tavoittamaan tällaisen ratkaisun laatikon ulkopuolelta ja löytämään sosiaalisen median palvelun, joka on kuin räätälöity juuri pelastustoimelle.

Tiedostan, että muitakin tällaisia laitoksia on, ja nostan hattua niille kaikille. Käytän kuitenkin esimerkkinä vain yhtä, sitä, johon itse tutustuin.

Kirjoitin juttua aiheesta, kuinka pelastustoimi hyödyntää sosiaalista mediaa. Törmäsin Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen Instagram-profiiliin. Aloin seurata laitosta välittömästi.

Kuvavirta palosaseman arjesta yksinkertaisesti sieppasi huomioni. Humoristiset yksityiskohdat: soutulaitteen lukema jolla kebab on ansaittu, harjoitusnukke istumassa rennosti keinussa. Asiapuoli: sukelluskoulutukset ynnä muut harjoitukset ja tulipalojen sammuttaminen. Lisää huumoria: kesäinen palomies flip flop-sandaaleissaan tai toinen suihkumyssy päässään… Tunnelmointi: syksyinen Saimaa, aamukahvi.

Olin huvittunut ja kiinnostunut. Ja välittömästi tämän aseman ihmisten puolella. (Sitten saatoinkin mahdollisesti klikata sydäntä melko monen kuvan kohdalla.)

Muuta ei oikeastaan tarvita. Klisee kuvista ja sanoista pitää paikkansa. Samoin mainosmiesten, kirjailijoiden, viestinnän ammattilaisten ja ties keiden ikivanha totuus siitä, että ihminen voitetaan puolelleen, kun liikutetaan hänen tunteitaan.

Kaikki voittavat

Turvallisuusviestinnän ei tarvitse olla vaikeaa. Se voi mainiosti olla kuvavirtaa pelastusaseman päivittäisistä tapahtumista. Ja pelastuslaitoksille sopii juuri tämä kuvallinen kerronta, sillä palomiesten työssä tapahtuu niin paljon. Paloasemalla ei istuta tietokoneen edessä kahdeksaa tuntia.

Uskon, että sosiaalisessa mediassa juuri kuvien avulla toimivat palvelut ovat omiaan konkreettista käytännön työtä tekeville paloasemille. Instagram ei ole palkannut minua mainostamaan itseään, enkä hehkuta nyt nimenomaisesti juuri sitä palvelua. Se nyt vain sattuu olemaan yleisin kuvapalvelu tällä hetkellä. Pointtini on asian välittämisessä sanojen sijaan kuvin.

Uskon, että tavallista ihmistä kiinnostaa kurkistaa arvostetun ammattikunnan työhön. ”Pelastustoimi kiehtoo ihmisiä. En usko, että jäykkä teksti kiinnostaa ketään. Kerrotaan asiat kevyesti, ihmisläheisesti, omin sanoin”, sanoi eräs haastattelemani somesta vastaava palomies, ja hän oli asian ytimessä. Lisäksi asemilta varmasti löytyy palomiehiä, jotka ovat elementissään tällaisen viestinnän parissa. Kaikki siis voittavat.

Instagramissa pelastuslaitokset tavoittavat myös hankalimman kohderyhmän, nuoret. Teinin ei tarvitse kuin klikata ”seuraa”. Ja kun pelastuslaitos kuvineen on lähellä arkea, siitä on lyhyt matka varsinaiseen asiaan, turvallisuusviestintään. Kehotukseen, että testaa sinäkin palovaroittimesi toimivuus.

kaisuKaisu Puranen

Toimittaja

 

 

Jaa artikkeli

Lue lisää