Ulkomailta 1.1.2024

Ulkomailta: Jakelumittarin katos paloi kauan

Suurella nopeudella ajanut auto törmäsi jakelumittariin. Liekit levisivät katokseen, jota palokunta sammutti koko päivän. Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 6/2022.

Suurella nopeudella ajanut auto törmäsi jakelumittariin. Liekit levisivät katokseen, jota palokunta sammutti koko päivän. Kuvakaappaus: Feuerwehr-Magazin 6/2022.

Gräfenhausen (Saksa). Moottoritietä ajanut auto poikkesi sen varrelle olevalle jakeluasemalle. Kuljettaja ei jarruttanut ja auto törmäsi suurella nopeudella (poliisin arvion mukaan 150 km/t) jakelumittariin irrottaen sen kiinnikkeistään. Mittarista vuotava bensiini syttyi heti.

Muutaman sekunnin kuluttua viereisen mittarin luona seissyt pakettiauto leimahti liekkeihin. Sen kuljettaja oli kassalla maksamassa. Asemanhoitaja katkaisi heti pumppujen virrat hätäkytkimellä. Asemanhoitaja ja kuljettaja poistuivat takaovesta. Muita ei paikalla ollut.

Hätäilmoitus autopalosta tuli kello 6.52. Ensimmäiset yksiköt saapuivat kello 7.01 ja totesivat henkilö- sekä pakettiauton olevan liekeissä. Palo oli jo levinnyt jakeluaseman katokseen. ”Henkilöauton kuljettaja oli kuollut”, joukkueenjohtaja Stephan Pietz kertoo. Asemanhoitaja ilmoitti, että asemalla ja ravintolassa ei ollut ketään.

Autot, bensiinimittari ja katos sammutettiin kattotykillä ja suihkuilla. Kello 7.15 palo vaikutti sammuneen. Katos vain savusi.

”Koska katoksen toinen kannatuspylväs oli vääntynyt, arvioin sen saattavan romahtaa. Emme menneet katokseen”, pelastustoiminnan johtaja Christian Wagner kertoo.

50 senttimetrin paksuinen katos oli rakennettu puurungosta ja karkeista lastulevyistä. Lämpöeristeenä oli polystyreenilevyjä. Katoksen päällä oli viiden senttimetrin bitumikerros. Alapinnan teräslamellit oli kiinnitetty karkeaan lastulevyyn.

”Katosta yritettiin tuloksetta avata moottorisahalla. Sitten irrotettiin sen reunapeltejä.”

Pelastustoiminnan johtaja päätti avata katokseen aukon, jotta palopesäkkeet voitaisiin sammuttaa. Katoksen alapuolen teräslamelleja yritettiin vääntää akkukäyttöisellä levittimellä tikasauton työkorista käsin. Tämä ei onnistunut, koska levyt olivat niitatut toisiinsa.

Katoksesta nousi enemmän savua ja liekkejäkin näkyi. Seuraavaksi palomies nousi katoksen päälle ja alkoi avata siihen aukkoa pelastusmoottorisahalla, jonka ketju kuitenkin pian katkesi.

Katosta yritettiin tuloksetta avata moottorisahalla. Sitten irrotettiin sen reunapeltejä. Näkyviin tulleet teräspalkit estivät sisäänpääsyn tätä kautta. Katoksen monikerroksinen rakenne esti sammutusleikkurin käytön.

Paikalle hälytetyn ”yleissammutusauton” sammutusvarren päässä olevalla piikillä puhkaistiin kattoon aukko, josta suihkutetulla vedellä ei kuitenkaan ollut vaikutusta paloon.

Palo jatkoi leviämistään katoksessa. Pelastustoiminnan johtaja hälytti kaikki alueen paloautot, joilla oli vähintään 5000 litran säiliöt, sekä kaksi 10000 litran säiliöautoa Frankfurtista. Sammutusvesiongelma ratkesi, kun pumppaus paikallisen viljelijän porakaivosta aloitettiin.

Puolelta päivin asentaja erotti bensiinimittarit muutaman metrin päässä sijainneista maanalaisista säiliöistä. Urakoitsijan kaivinkone aloitti katoksen purun kello 12.30.

Palo levisi asemarakennuksen kattoon kello 13 jälkeen. Palokunta pystyi kuitenkin suojaamaan rakennuksen, vaikka katos tuhoutui. Pelastustoiminta lopetettiin kello 22.50. Palovahingot arvioitiin miljoonaksi euroksi.

Poliisi päätteli, että kysymyksessä ei ollut onnettomuus vaan itsemurha. Voidakseen törmätä bensiinimittariin kuljettaja teki kaksi vastakkaista ohjausliikettä. Jos kysymyksessä olisi ollut sairauskohtaus, törmäys mittariin ei olisi ollut mahdollinen. 

Teksti: Jan-Erik Hegemann
Feuerwehr-Magazin 6/2022

Käännös: Risto Lautkaski

Lue lisää