Pelastustoiminta 4.7.2024

Polttoaine vuoti veneeseen Savonlinnassa – paikalle avuksi kolme venettä

Polttoaine vuoti veneeseen Savonlinnassa, paikalle hälytettiin kaksi Etelä-Savon pelastuslaitoksen venettä ja Järvipelastajien vene.

Polttoaine vuoti veneeseen Savonlinnassa, paikalle hälytettiin kaksi Etelä-Savon pelastuslaitoksen venettä ja Järvipelastajien vene.

Savonlinnassa tiistaina 2. heinäkuuta iltapäiväyhden aikaan 7-metrisestä huviveneestä rikkoutui polttoaineletku kesken ajon. Rikkoutuneesta letkusta vuoti 50 litraa polttoainetta aluksen sisään ja moottori sammui.
”Noilla esitiedoilla tehtävä oli raflaava. Kun tiesimme, että kone ei käy, niin se ei yleensä ole ohjattavissa. Henkilöitä oli veneessä ja polttoaine vuoti veneen sisään, jolloin oli olemassa myös syttymisriski. Tehtävässä oli monta muuttujaa ja monta asiaa, jotka saattoivat mennä pieleen ennen pelastuslaitoksen saapumista kohteeseen”, Etelä-Savon pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Jarno Laikola sanoo.

Kolme alusta hälytettiin

Kohdevene oli tullut Laukan saaren lossin ohi Laukansaaren ja Kesamonsaaren välissä olevien pienempien saarten väliin, mihin lähimmältä, Savonlinnan keskustassa olevasta Heikinpohjan laiturista on noin 10 kilometrin matka. Tehtävälle hälytettiin alukset Savonlinnan lisäksi myös Sulkavalta ja paikallisilta Järvipelastajilta.

Vene virrattomaksi

Heikinpohjan laiturista lähtenyt pelastuslaitoksen alus ehti paikalle ensimmäisenä. Kohdevene tiedusteltiin ja senhetkinen riski arvioitiin. Veneessä olleet henkilöt evakuoitiin pelastuslaitoksen alukseen.
”Veneen perätilassa oli akku ja 50 litraa polttoainetta vuotanut tankki, joten pelastajat tekivät veneen virrattomaksi pienen syttymisriskin takia”, Laikola kertoo.
Savonlinnasta hälytetyt järvipelastajat tavoittivat kohdeveneen pian pelastuslaitoksen veneen jälkeen. Järvipelastajat hinasivat epäkuntoisen venen rantaan.

Tapauskohtaista arviointia

”Tämä oli työurani aikana toinen sellainen tehtävä, jossa polttoainetta tuli runsaasti veneen sisään. Jos kyse olisi ollut konerikosta tai tuuliajolla olevasta veneestä, olisi tehtävä olut tyypillinen”, Laikola sanoo.
Kesäaikaan järvellä ajelehtivista aluksista ilmoitetaan useamman kerran viikossa, eikä niissä usein ole mitään vaaraa. 
”Jos esitiedoissa jo on, että ei tilanteessa ei ole mitään hätää, sää ei uhkaa, eikä vene ole menossa karikkoa päin, soitamme kohteeseen. Jos voimme ohjata veneessä olevia ja olla varmoja, että vene voi ankkuroitua tai se voidaan ohjata turvalliseen paikkaan, niin tehtävän hoitaa Järvipelastajat. Mutta jos on olemassa pienikin henkilö- tai omaisuusvahinkoriski, niin pelastuslaitos menee paikalle. Tilanne pohditaan aina tapauskohtaisesti”, Laikola sanoo.

Valmius tilanteen mukaan

Vesipelastustehtäville lähtevä valmius määritellään tilanteen mukaan.
”Asemien vuorovahvuudet ovat erilaisia ja sopimuspalokuntalaiset pääsevät liikkeelle erilaisin vahvuuksin. Tavoitteenamme on, että aluksessa on vähintään kaksi pelastushenkilöstön jäsentä. Jos tiedossa on, että veden varassa on ihmisiä tai vene palaa, niin silloin paikalle lähetetään kaikki, ketkä saadaan”, Laikola sanoo.

Teksti ja kuva Marko Partanen

Lue lisää