Pelastustieto blogi 10.8.2015

Kuljettajan unohduksella olisi voinut olla traagiset seuraukset

Kuljettajan unohdus oli aiheuttaa kohtalokkaan vaaratilanteen Hyvinkäällä tämän vuoden maaliskuussa. Onnettomuustutkintakeskus tutki tapahtuneen, jossa ilmeni, että veturinkuljettaja oli keskittynyt muuhun kuin ohjaamaan junaa. Puhumaan puhelimessa tai lähettämään tekstiviestejä. Ne eivät liittyneet työhön.

Veturinkuljettaja vastaa yksin kulunvalvontalaitteen kytkemisestä. Tämä JKV-laite varmistaa, että juna noudattaa suurinta sallittua nopeutta sekä opasteita ja merkkejä. Tarvittaessa rata- ja veturilaitteista koostuva järjestelmä pakottaa junan jarruttamaan.

Järjestelmää ryhdyttiin rakentamaan 1990-luvun alussa, mutta työ sai vauhtia vasta Jokelan (1996) ja Jyväskylän (1998) vakavista junaonnettomuuksista. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostusten mukaan JKV olisi estänyt molemmat useita kuolonuhreja vaatineista onnettomuuksista.

Pari vuotta sitten Espanjassa kuoli 77 matkustajaa, kun veturinkuljettaja jutteli puhelimessa konduktöörin kanssa eikä huomannut, että 190 kilometrin tuntinopeus oli aivan liian suuri junan kaartaessa Santiago de Compostelan asemalle. Alueella oli 80 kilometrin nopeusrajoitus eikä rataosuudella ollut siinä kohdassa käytössä kulunvalvontajärjestelmää.

Kuljettajan ”nukahtamista” pidetään inhimillisenä virheenä. Hyvinkäänkin tapaus osoittaa, miten suuri vastuu on veturinkuljettajalla. Siksi kaikkien junan kuljettamiseen liittyvien laitteiden päälle kytkeminen pitää olla ”selkäytimessä”. Onnettomuustutkintakeskuksen suositusten pitääkin tulla junaliikenteeseen määräyksiksi. Lähellä oli, ettei maaliskuisen päivän uutisanti olisi täyttynyt Hyvinkään traagisesta junaonnettomuudesta, jossa pahimmillaan henkensä olisi voinut menettää suuri määrä junan matkustajia.

Esa Aalto
päätoimittaja

Jaa artikkeli

Lue lisää