Hienoin vanha paloauto -kilpailu on päättynyt

Pelastustieto julisti satavuotiaan Suomen kunniaksi kilpailun, jossa etsitään silmiä hivelevää, vähintään 50-vuotiasta paloautoa, jonka taustalla on kiinnostava tarina.

12 finalistia esitellään alla ja FinnSec-messuilla 26.–27. syyskuuta.

Voit antaa arvokkaan äänesi verkkoäänestyksessä tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen toimitus@pelastustieto.fi. Ehdokkaat esitellään Pelastustiedossa 7/2017.

Kirjoita postiin suosikkiautosi numero. Liitä mukaan yhteystietosi ja perustele lyhyesti valintasi. Merkitse aiheeksi ”paloautokisa”.

Voit äänestää myös FinnSec-messuilla osastollamme 6c31.

Anna äänesi 1. marraskuuta mennessä.

Osallistujien kesken arvomme yllätyspalkintoja. Voittaja julkaistaan vuoden viimeisessä numerossa, itsenäisyytemme juhlalehdessä, joka ilmestyy 7.12.

Klikkaamalla auton pikkukuvaa äänestät suosikkiasi.

FINALISTIT:

1 – ”Hoppa” Ford F 600 V8 vuodelta 1967

Fordi on Pitkäjärven VPK:n ensimmäinen niin sanottu omilla rahoilla ostettu paloauto. Nykyisin Hoppa on Veteraaniosaston vastuulla ja edustustehtävissä museorekisterissä. Pitkäjärven veteraanit kunnostivat Hopan talkoilla noin tuhat tuntia 6–7 veteraanin voimin. Hoppaan löytyy tammikuusta 1967 alkaen tiedot tehtävistä, missä ollut hälyt ja keikat vuoteen 1998 saakka. kirjat. Sen jälkeen se siirtyi eläkkeelle ja veteraanien vastuulle, jolloin aloitettiin kirjoittamaan vuosittain ”Hopan seikkailut”. Hoppa oli muun muassa Palontorjunta-lehden kansikuvassa helmikuussa 1967.

2 – Chevrolet 1937

Merkittävä parannus Pirkkalan VPK-toiminnassa oli se, että kuntaan hankittiin vuonna 1946 Helsingin Munkkiniemen VPK:n käytössä ollut Chevrolet-merkkinen vuosimallin 1937 sairaankuljetusauto. Paloauto, ”Leenaksi” lempinimeltään kutsuttu oli paitsi sammutustehtävissä, mutta myös palomiestaitojen opettamisen kohteena ja apuna, paloharjoituksissa, vireän poikaosaston kenttäharjoituksissa, palokuntaretkillä, palokuntakilpailuissa, onnettomuustilanteissa ja niin edelleen.

Auton peräpäähän oli sijoitettu Jehu 10 -moottoriruisku ja ohjaamon takana olevassa tilassa oli 2-tahtinen Rapidex-ruisku. Palokalusto oli sijoitettu ympäri autoa, mihin sitä vain sai mahtumaan.

3 – Porin VPK:n Benz

Benz tuotiin Helsingistä Poriin 17.9.1921 tavarajunalla. Auto ostettiin Porin kaupungin ja VPK:n yhteishankintana, josta allekirjoitettiin välikirja 26.6.1923. ”Aktiivipalveluksensa” aikana Benziä ehdittiin käyttää lähes tuhannessa tulipalossa, viimeksi vielä 1950-luvun puolivälissä. Alun perin autossa ei ollut tuulilasia, joten kyyti oli todella kylmää. Lisäksi siinä oli umpikumirenkaat, joka painavan letkuvarustuksen myötä teki varsinkin talvikeleillä autosta lumiketjuineen vaikeasti ohjattavan.

Vuosien 1929–1930 vaihteessa autoon asennettiin tuulilasi pyyhkijöineen ja sileiksi ajettujen umpikumirenkaiden tilalle hankittiin ilmakumirenkaat. Vuonna 1935 valmistuneen kaupungin vesijohtoverkoston valmistuttua voitiin letkumäärää vähentää. Painonkevennys paransi auton ajettavuutta entisestään. Benzillä oli huomattava merkitys kaupungin sotien aikaisissa sammutusorganisaatioissa.

4 – 1937 Ford V-8, 79-157, Nakkilan VPK

Auto on OY Veljekset Kulmala AB:n palokalustotehtaassa Helsingissä valmistettu, 1×9 hengen miehistöhytillä varustettu paloauto. Varustukseen kuului 1000 litraa minuutissa tuottava keskipumppu. Auton hinta oli 100000 markkaa, josta Kulmalan osuus oli 56000 markkaa. Nakkilan VPK:lle kaupan mahdollisti Frenckelin säätiöltä saatu 50000 markan lahjoitus. Rekisteröinti tapahtui 12.4.1938.

Elokuussa 1941 Suomen armeijan päämaja määräsi Porin kaukoavustusalueelta lähetettäväksi paloauton ja miehet sotatoimialueelle. Fordille tuli sotaanlähtö. Auto maalattiin armeijan maastoväreihin ja se matkasi Viipurin kautta Karjalan kannakselle.

5 – International B-142 153-4×4

Paloauto on ensirekisteröity Ruotsissa lokakuussa 1960. Ensikatsastus Suomessa oli marraskuussa 1977, jolloin paloauton omisti Ikaalisten Kauppalan VPK. Tammikuussa 1996 paloauto siirtyi yksityisomistukseen Parkanoon.

Parkanon VPK:n hälytysosasto on ollut entisöimässä paloautoa. Auto on toiminut aikanaan hyökkäyspaloautona Ruotsissa. Nykyään paloauto on kalustettu lähes alkuperäisellä kalustolla.

6 – Perniön VPK:n ´27 Chevrolet

Myös Someron vapaapalokuntalaiset olivat samoilla vuosikymmenillä hankkineet samanlaisen -27 Chevroletin, joka palveli kymmeniä vuosia Somerolla tulipalojen sammutustöissä ja poistettiin sitten käytöstä. Tämä yksilö päätyi monien vaiheiden ja vuosikymmenien ladossa seisomisen jälkeen perniöläisille vuonna 1983. Perniön VPK:n entinen päällikkö, teollisuusneuvos Erkki Nummi osti Letukan sen omistaneelta Miettisen perikunnalta ja lahjoitti autorähjän palokunnalle.

Palokuntalaisten päätavoitteeksi tuli saada Letukka kunnostetuksi VPK:n 70-vuotisjuhliin, jotka olisivat neljän vuoden päästä. Pyrkimyksenä oli tehdä avolavasta samanlainen, kuin perniöläisten oma auto oli ollut. Innokkaita entisöijiä löytyi miehistöstä useita. Luonnettakin Letukasta löytyy. Mikäli huolenpito on jäänyt vaadittua vähemmälle, niin esiintymisreissulle lähdet­täessä ”lady” saattaa kieltäytyä yhteistyöstä ja jättää kuskin sille tielle. Se 90-vuotiaalle suotakoon.

7 – Fargo Power Wagon 4X4

Kuvassa on Kullaan VPK:n vanhus FARGO POWER WAGON 4X4. Valmistaja Chrysler. Korin valmistaja on Kausalan Koritehdas Oy. Vuosimalli on 1963. Alkuperäinen ja ajokuntoinen museoauto. Moottorina 5,2-litrainen V8, jossa 201 hevosvoimaa.

 

8 – Fiat 507F

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen museoauto on rekisteröity elokuussa 1928 ja se on ollut käytössä vuoteen 1957.

Nelisylinterinen ja 2,3-litrainen moottori kehitti 36 hevosvoimaa.

Milanolaisen Simt-palopumpun teho oli 800 l/min, vesisäiliötä autossa ei ollut. Kokonaispaino oli 2500 kg.

Auto on ollut Turun vakinaisen palokunnan (myöh. palolaitos) käytössä uudesta asti ja sillä on ajettu kunnostamisen jälkeen noin sata tuntia. Entisöintiin vuosina 1994–96 kului noin 1500 työtuntia. Autoa säilytetään Turun keskuspaloaseman kellarissa ja ulkoilutetaan muutaman kerran vuodessa.

9  – Dodge Power Wagon 4wd vm.-63

Vesisäiliö 600 litraa, vinssi.

Ollut hälytyskäytössä Menosten vpk:lla vuoteen 1997 eli 34 vuotta.

Auton ominaisuuksiin kuuluu, että huippunopeus oli kierrosten rajoittimen takia ylämäessä 80 ja alamäessä 70 km/t.

Hälytyksiin lähdettäessä oli tapana, että silloinen palokunnan päällikkö otettiin kyytiin paloautoon matkan varrelta. Kerran sitten rakennuspaloon kiiruhdettaessa ketään ei näkynyt tiellä, mutta pihalla aukeni ulko-ovi, josta päällikkö huuteli ”odottakaa vähän, syön ensin noi pöperöt pois”. Siitä päällikölle napsahti lisänimi Pöperö. Viimeisiä keikkoja autolla oli Tammelan suuri metsäpalo vuonna 1997.

10 – Willys MB ”Jeeppi”

Valmistusvuosi on 1944 ja valmistaja Willys-Overland (USA).

Sauvon VPK:n Willys on alun perin ollut USA:n armeijan tiedusteluajoneuvo, jota on käytetty Normandian maihinnousussa toisessa maailmansodassa. Sodan jälkeen auto on ylijäämävarastosta kulkeutunut Suomeen Karunan VPK:lle. Se rekisteröitiin Suomessa 1948 ja muutettiin paloautoksi. Willys oli Karunan VPK:n historian ainoa paloauto. Sauvon VPK otti hoitaakseen myös Karunan palotoimen vuonna 1962, jolloin jeeppi siirtyi Sauvon VPK:n käyttöön.

Hälytystehtävässä jeeppiä käytettiin viimeisen kerran vuonna 1988 maastopalossa Karunan Tiikarlassa. Nelivetoisen jeepin avulla letkuselvitykset saatiin tehtyä melko vaivattomasti verrattain hankalassa maastossa riehuneen tulipalon taltuttamiseksi.

Jeepissä on 2,2-litrainen 4-sylinterinen bensiinimoottori. Käsityökalujen lisäksi auton varusteisiin kuuluu pieni irtopumppu. Peräkärry on jeepin pariksi alun perinkin tarkoitettu Willys MBT.

Kuluneen punaisen maalikerroksen alta pystyy sopivassa valossa erottamaan jenkkiarmeijan ison tähden sekä muita sota-ajan tunnuksia ja merkintöjä. Muun muassa näiden historiasta kertovien maalauksien säilyttämiseksi autoa ei ole viimeisen päälle entisöity. Hieman rujosta ulkoasusta huolimatta Willys on kuitenkin katsastettu ja toimiva pieni paloauto, joka näyttää juuri keikalta tulleelta.

11 – Ford 600 vuodelta 1967

Klaukkalan Metsäkylän VPK:lla on museoituna Ford 600 vuodelta 1967. Auto oli uudesta lähtien yhdistyksemme hälytysosaston käytössä. Ford ostettiin Hyvinkään Autokeskuksesta hintaan 18000 markkaa, Varsinainen palokori varustuksineen rakennettiin Veljekset Kulmalan palokalustotehtaalla Helsingissä, korityön hinta oli 33395 markkaa, eli kokonaishinnaksi tuli 51396 markkaa. Nykyisin autoa käytetään muun muassa häissä sekä muissa tapahtumissa.

12 – Daimler Dc 3 cF Marienfelden, vm. 1923

Järvenpään vapaaehtoinen palo- ja pelastusyhdistys ry.:n kilpailuun ilmoittama Daimler on entisöity 1999–2001 ja on täysin toimintakuntoinen. Autossa on peräpumppu Ehrhard & Scmerin 1000 l/min.

Sen on hankkinut Järvenpäähän Helsingin kaupungin huutokaupasta silloinen palopäällikkö Frans Olavi Niinikoski vuonna 1952. Ensin hän käytti omia rahojaan, mutta kauppala lunasti auton palokunnan käyttöön. Ajokirjasta löytyi merkintä viimeisestä ”Hesan keikasta” 5.4.1948, ilmeisesti Kumpulankadulla. Auton palvelusura päättyi Järvenpäässä vuonna 1972.

Daimlerista tuli valtakunnallinen julkkis esiinnyttyään tv-sarjassa ”Älywapaa palokunta”. Autoa on käytetty myös muissa tilaisuuksissa, kuten kuljettamassa joulupukkia joulukadun avajaisissa. Daimler nähtiin myös pelastusalan järjestötoiminnan satavuotisjuhlan paraatissa toukokuussa 2006.