Apulaispormestari Daniel Sazonov oli toinen letkun katkaisijoista. Avustamassa Tomi Kaunisto, Perttu Halonen, Jani Kivi ja Juhani Kähkönen.
Iso ja paljon työtä vaatinut projekti on nyt virallisesti takana. Helsingin Vapaaehtoinen Palokunta r.y. – Helsingfors Frivilliga Brandkår r.f. muutti toimintansa uudelle paloasemalle Jätkäsaaressa ja asema vihittiin käyttöön perinteiseen tapaan paloletku palokirveellä katkaisemalla.
Rakentamisprojektia vetänyt Tomi Kaunisto on tyytyväinen valmiiseen asemarakennukseen.
”Mukana oli myös hyvä työryhmä. Kun uutta asemaa alettiin rakentaa, halusin lähteä vetämään sitä, kun asiaa kysyttiin.”
”Saimme itse suunnitella tilat ja niistä tulivat sellaiset mitä halusimme. Esimerkiksi tilojen monikäyttöisyys on tärkeää. Huomioon on otettu kaikki palokunnassa toimivat ryhmät ja myös alueen asukkaille voimme järjestää turvallisuusviestintätilaisuuksia.”
Tomi Kaunistolle tulee ensi vuonna täyteen 30 vuotta palokuntatoimintaa. Harrastus alkoi nuorisotoiminnasta. Aseman vihkiäisissä Helsingin Pelastusliitto muisti häntä korkeimmalla eli Mestariluokan harrastusmerkillä, sillä täyteen on tullut 10000 tuntia harrastuksen parissa.
Helsingin VPK:n asemarakennus maksoi noin 2,8 miljoonaa euroa. Tämän kokoluokan paloasemahanke on sopimuspalokunnan tekemänä poikkeuksellinen koko Suomessa.
Helsingin VPK on yksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen neljästätoista sopimuspalokunnasta ja yksi kaupungin aktiivisimmista. Helsingin VPK:lla on noin 160 jäsentä, kaksi sammutusautoa ja pumppukalusto- ja vahingontorjunta-auto. Autot ja miehistö ovat virka-ajan ulkopuolella 30 minuutin lähtövalmiudessa. Yksi sammutusautoista ja Tammisalon VPK:n kanssa yhteisesti operoitu vesihuoltoryhmä ovat jatkuvasti 30 minuutin lähtövalmiudessa. Palokunta lähtee vuosittain reiluun sataan hälytykseen. Palokunnan jäsenet tekevät vuodessa noin 12000 vapaaehtoista työ- ja harrastustuntia yhteiskunnan turvallisuuden eteen.
Uuden paloaseman kalustohalliin mahtuu nyt ajamaan nykyaikaisella ajoneuvokalustolla. Uusi rakennus on myös puhdas paloasema. Nyt paloasemarakennus on myös maantasolla ja rakennuksessa on ikkunat. Näin ei ollut ennen, sillä vanha vuonna 1958 rakennettu paloasema Kampissa oli kahdessa kerroksessa ja se oli pelastustoiminnan ja toimintaympäristön kehityksen myötä jäänyt ahtaaksi, eikä sitä voitu laajentaa. Palokunnan nykyiset sammutusautot on tehty 2000-luvun vaihteen molemmin puolin mittatilaustyönä vanhalle paloasemalle, ja paloaseman tavoin ne ovat jääneet pieniksi nykyajan vaatimusten kannalta. Niiden tekniikka alkaa olla kulunutta, eikä vastaavia sammutusautoja enää tehdä missään. Sammutusautot on siis ennen pitkää korvattava nykyaikaisemmilla, ja sitä varten tarvittiin paloasema, jonne nykyaikaiset sammutusautot mahtuvat.
Paloaseman rakentaminen rahoitettiin Helsingin kaupungin myöntämällä edullisella lainalla. Pelastustoimen siirtyminen valtion rahoittamaksi hyvinvointialueiden järjestämäksi toiminnaksi osui kiinnostavasti keskelle paloaseman rakentamista. Palokunnan onneksi kaupunki myönsi lainan ennen pelastustoimen siirtymistä hyvinvointialueen vastuulle.
Teksti ja kuvat: Esa Aalto