Sopimuspalokunnat 24.1.2023

Tilapäinen ensihoitopaikka nousee ja lämpiää hetkessä

Kuva on HIKLU-yhteistyöpäivästä Vermosta lokakuulta 2015. Asolan VPK:n, Jokelan VPK:n ja Gumbo FBK:n kalustolla saa yhteensä yhdeksän teltan kokonaisuuden eli varsinaisen telttakylän. Kuva: Simo Ekman.

Kuva on HIKLU-yhteistyöpäivästä Vermosta lokakuulta 2015. Asolan VPK:n, Jokelan VPK:n ja Gumbo FBK:n kalustolla saa yhteensä yhdeksän teltan kokonaisuuden eli varsinaisen telttakylän. Kuva: Simo Ekman.

Vantaalainen Asolan VPK on varautunut mahdollisiin suuronnettomuuksiin lämmitettävillä ilmakaariteltoilla, joilla voidaan perustaa tilapäinen ensihoitopaikka. Yhdessä Jokelan VPK:n ja Gumbo FBK:n kanssa voidaan rakentaa nopeasti jopa yhdeksän teltan kokonaisuus.

Asolan VPK:n erikoistuminen on yhdessä Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa sovittu tilapäisen ensihoitopaikan perustaminen. Tehtävänä on perustaa tilapäinen ensihoitopaikka logistiikkakaistalle mahdollisessa ilmaonnettomuustilanteessa. Tämän takia Asolan VPK hälytetään kaikkiin ilmaliikenneonnettomuusvaaratehtäviin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vuosittain hälytyksiä tulee 20–40, mutta Asolan VPK:n kalustoa ei ole vielä onneksi tarvittu tositilanteessa.

Ensisijaisesti ihmiset sijoitettaisiin lentokentällä mahdollisuuksien mukaan kiinteisiin rakennuksiin, kuten jäänpoistohalliin. Tarpeen vaatiessa tilapäinen ensihoitopaikka sijoitetaan onnettomuusalueen läheisyyteen, turvalliselle alueelle ja logistisesti hyvään paikkaan, josta ambulanssiliikenne pystytään toteuttamaan mahdollisimman hyvin. Lentokentällä teltoille on varattu tietyt paikat.

Tommi Nevalainen (vas.) Renkomäen VPK:sta tutustui Asolan VPK:n lämmitettäviin ensihoito-/lääkintätelttoihin ja RKU1675:een varusteineen. Aleksi Yli-Ollila (kesk.) ja Lasse Oivio Asolan VPK:sta kertoivat, että ilmakaaritelttojen pystytys onnistuu nopeasti kahdellakin hengellä. Telttapussien vieressä on dieselkäyttöinen lämmitin. Yhteen pikkutelttaan mahtuu kymmenen henkeä. Kuva: Kimmo Kaisto.

Ilmakaariteltat täyttävä pumppu toimii sähköllä ja on täytössä huomattavasti nopeampi kuin varalla olevat paineilmapullot. Telttakokonaisuus saadaan pystyyn ja lämmöt päälle 12–15 minuutissa. Vuosimallin 1998 Scania 94D:stä on poistettu sammutusvesisäiliö ja telttasäkit ovat auton takakaapissa.

”Harjoittelemme teltoilla ainakin kevät- ja syyskaudella. Loppukeväästä meillä oli myös yhteisharjoitus Jokelan VPK:n kanssa Keravan ja Tuusulan paloasemalla”, Asolan VPK:n koulutuspäällikkö Aleksi Yli-Ollila kertoo.

Voisi hyödyntää laajemminkin

Kolmessa teltassa makaavia henkilöitä voi olla parikymmentä, jos yhdessä teltassa on luokittelu/vastaanotto. Kahden palokunnan kuudella teltalla kapasiteetti on 44–50 makaavaa. Yhdeksällä teltalla päästään jo 64–70:een. Määrä riippuu myös siitä, kuinka paljon tilaa tarvitaan ensihoitohenkilöstölle ja -välineille.

”Tuntuu, että meidän suuronnettomuuskalustoa ei tunneta pelastuslaitoksella riittävän hyvin.  Sitä voisi hyödyntää myös esimerkiksi suurissa tulipaloissa tai muissa pitkäkestoisissa onnettomuuksissa, jolloin teltta sopisi vaikkapa kalustohuoltoon”, Aleksi Yli-Ollila esittää.

Teksti: Kimmo Kaisto

Lue koko juttu Pelastustiedosta 9–10/2022

Lue lisää