Christer Friis on ollut mukana VPK:ssa vuodesta 1972, Maria-vene marraskuusta 2015.
Houtskär FBK:n kalustohallin naulakossa roikkuu 34 haalaria.
”Meitä on listalla 34, joka on seitsemän prosenttia Houtskarin väestöstä”, sanoo Christer Friis, palokunnan yksikönjohtaja.
”Se osoittaa sen, että prosenttiluvuilla voi tehdä paljon jäynää. Mutta jokaisen kypärän kohdalla on numero ja nimi!” hän painottaa.
Nykyisin Houtskarissa asuu vähän alle 600 henkilöä, joista 90 prosenttia pääsaarilla, lossiyhteyden varassa. Lisäksi on asuttuja saaria, joiden ainoa kulkuyhteys on yhteysvene.
Huolimatta vähäisestä väkiluvusta ja kaukaisesta sijainnistaan, Houtskär FBK on erittäin elinvoimainen. Tai kenties elinvoimaisuus johtuu juuri siitä: pienessä yhteisössä jokainen tuntee vastuunsa toisten turvallisuudesta.
”Vaikka kuinka yrittää laskea, se on noin tunti ja 10 minuuttia, kun pitäisi pärjätä omin voimin. Se asettaa jo haasteita. Siksi täytyy olla tyytyväinen, että asemalla roikkuvat ne 34 haalaria”, Friis sanoo.
Houtskarin satamassa punaisena kylmänsinistä merta vasten loistaa palokunnan uusi hankinta, moderni ylpeys, E-luokan öljyntorjunta-alus Maria.
Puikoissa on entinen merikapteeni, muun muassa Suomen ja Ruotsin välillä seilaavilla autolautoilla uransa tehnyt paljasjalkainen houtskarilainen, Carl-Gustaf Öhman.
” On tässä tullut muutamaa erilaista alusta ajettua. Sanoisin, että pahempiakin olen ajanut.”
Vene on tehty Tolkkisissa, Porvoossa. Varsinais-Suomen pelastuslaitos kutsui palokunnan mukaan aluksen suunnittelutyöhön, ja palokuntalaiset ovat saaneet vaikuttaa esimerkiksi siihen, miten ohjaamo sisustetaan.
Pelastuslaitoksen panostus Houtskariin saa suuren kiitoksen molemmilta miehiltä.
”Tekee hyvää kun huomaa, että myös VPK:laisiin satsataan. Mekin ollaan jotain. Kun vene rakennettiin, saatiin olla mukana suunnittelussa ja meitä tosiaan kuunneltiin. Se tuntui hyvältä”, Öhman sanoo.
Lue koko reportaasi Houtskarista ja uudesta öljyntorjuntaveneestä Pelastustiedosta 9-10, joka ilmestyy 16. joulukuuta!
Teksti: Kaisu Puranen
Kuvat: Teemu Heikkilä