Sopimuspalokunnat 18.3.2022

Yrittäjän ahaa-elämyksestä tuli viikossa totta: paloautot lähtivät pikavauhtia kohti Ukrainaa

Tankkauspisteellä.

Tankkauspisteellä. "Ei niillä oltu koskaan ajettu noin pitkää matkaa. Siinä pitää olla tarkkana ja esimerkiksi käyttää konetta jonkin aikaa ennen sammuttamista, että se ehtii jäähtyä", Sten Johansson kertoo.

Operaatio Branddepot toimitti Ukrainaan kaksi paloautoa. Myös nuutajärveläiseltä tehdaspalokunnalta lähti matkaan yksi auto.

”Tämä oli hirveän nopea rykäisy ideasta toteutukseen.”

Näin sanoo Sten Johansson, inkoolainen yrittäjä ja raskaiden ajoneuvojen keräilijä. Hän selaili maaliskuun alkuviikkoina netin huutokauppasivustoa, kun törmäsi pariinkin myytävänä olevaan paloautoon.

”Idea tuli ahaa-elämyksenä, kun surffasin huutokauppasaitteja. Sieltä löytyi ensimmäinen raivausauto, joka oli Lauttasaaren VPK:n vanha. Ajattelin heti, että tämä pitää saada Ukrainaan. Tiesin, että heillä on siellä hyvin vanhaa kalustoa, neuvostovallan aikaista.”

Johansson lähti etsimään projektilleen tukijoita, ja mukaan tuli heti tammisaarelainen autokauppias Niklas Nylund, joka alkoi organisoida hyväntekeväisyyskeräystä.

”Samaisella huutokauppasaitilla oli myynnissä Tyrvään VPK:n sammutusauto. Sillä oli iso vesitykki katolla ja iso säiliö. Halusimme ostaa samalla sen, koska se ampuu vettä 60 metrin korkeuteen. Onhan kaksi aina komeampi kuin yksi”, kertoo Johansson. 

Projektille annettiin nimeksi Operaatio Palovarikko – Branddepot. Nimi tuli Johanssonin omistaman satavuotiaan Hangon vanhan paloaseman nimestä. Mukaan saatiin iso joukko länsiuusimaalaisia yrityksiä ja yksityishenkilöitä.

Rasittavampi matka autoille kuin ihmisille

Koko projektissa ideasta toteutukseen meni vain puolitoista viikkoa. Kun autojaan myyvät palokuntalaiset kuulivat, mihin paloautot olisivat menossa, ne myytiin nimellisellä hinnalla. Rahat paloautoihin saatiin kasaan muutamassa päivässä, ja pian Johanssonilla oli kaksi paloautoa Ukrainaan vietäväksi.

Rahaa jäi ylikin, ja sillä ostettiin autoihin moottori- ja raivaussahoja sekä 10 uutta palokypärää.

Autot toimitettiin Puolan ja Ukrainan rajalle laivakyydillä sekä itse ajamalla.

Toista autoa kuljettamaan lähti Helsingin Pelastusliitto ry:n toiminnanjohtaja, Johanssonin pitkäaikainen ystävä Olli-Veikko Kurvinen. Lisäksi mukaan lähti yrittäjä Benjamin Englund ja ammattivalokuvaaja Catrin Svenfors taltioimaan matkan kulkua.

”Lastasimme ajoneuvot Finnlinesin alukseen Hangossa. Laiva meni Puolan Gdyniaan, josta ajoimme 700 kilometrin matkan kaakkoon Puolan ja Ukrainan rajalle. Paikan päällä luovutimme autot hätäapukoordinaatioviranomaisille. Takaisin ajoimme mukana olleella henkilöautolla”, Kurvinen kertaa.

Yrittäjä Sten Johansson (vas.), Helsingin Pelastusliitto ry:n toiminnanjohtaja Olli-Veikko Kurvinen ja yrittäjä Benjamin Englund lähtivät ajamaan autot kohteeseensa.

Lyhyestä rykäisystä pitkään matkaan

Autolahjoituksella oli sisäministeriön pelastusosaston siunaus, ja osasto auttoi niin autoihin liittyvissä paperitöissä kuin yhteyshenkilöiden löytämisessä. 

Johansson arvioi, että matka saattoi olla autoille rasittavampi kuin ihmisille.

”Paloautot ajavat lyhyitä rykäyksiä. Ei niillä oltu koskaan ajettu noin pitkää matkaa. Siinä pitää olla tarkkana ja esimerkiksi käyttää konetta jonkin aikaa ennen sammuttamista, että se ehtii jäähtyä.”

Puolalaisesta logistiikkakeskuksesta autot matkaavat junalla syvemmälle Ukrainaan.

”Toivomme, että ne menisivät pidemmälle sisämaahan, missä niitä todella tarvitaan”, Johansson sanoo.

Käyttöohjeet kännykässä

Johansson kertoo, että Tyrvään VPK jätti sammutusautoon kännykän, josta löytyivät auton käyttöohjeet kuvineen ja teksteineen.

”Paikallisen betonitehtaan ukrainalainen kaveri teki tekstit ja kertoi, miten autoa käytetään.”

”Toinen auto on helppo, siinähän on pelkkä nosturi ja vinssi. Toinen on vaikeampi, siinä on paljon nappuloita, vaahtomahdollisuus ja 9000 litraa vettä. Lisäksi pitää varoa, ettei järjestelmä jäädy. VPK tyhjensikin auton ennen matkaa.”

Johanssonin mukaan tunnelma Ukrainan rajalla oli synkkä.

”Olemme Olli-Veikon kanssa RUK:n tupakavereita ja maanpuolustusasiat ovat meille tärkeitä. Ukrainalaisten kanssa emme olleet tekemisissä. Luovutuspiste oli sen verran kaukana rajasta, että emme nähneet rajan yli tulevien ihmisten ahdinkoa ja tuskaa.”

Paloautot ajettiin itse Puolan ja Ukrainan rajalle.

Inspiraatiota muillekin

Operaatio Branddepot on kerännyt valtakunnallistakin julkisuutta.

”Tämän olisi voinut tehdä kaikessa hiljaisuudessa, mutta ajattelimme, että jos tästä puhutaan, joku muukin voi saada inspiraatiota. Näyttää siltä, että kaikki avustusprojektit pönkittävät toinen toisiaan.”

Kurvinen ja Johansson ovat tyytyväisiä siitä, että pystyivät tekemään jotakin konkreettista auttaakseen Ukrainaa.

”Toivotaan, että autot päätyvät sinne, missä niistä on eniten apua”, Johansson sanoo.

Tehdaspalokunnan auto lähti myös

Myös Nuutajärveltä on lähtenyt tällä viikolla paloauto kohti Ukrainaa. Finn Recycling -yrityksen tehdaspalokunnan paloauto oli jäädä kaluston uudistuksen myötä vaille käyttöä, mutta sille löytyi uusi, tärkeä tehtävä.

”Me pärjäämme nykyisellä kalustolla, kunnes saamme uutta tilalle. Auto lähti siis humanitääriseen käyttöön”, kertoo tehtaan turvallisuuspäällikkö Saku Rouvali.

Paloauto viedään Ukrainaan samalla, kun viedään Seppo Wesinin lahjoittamat yhdeksän trukkilavallista uusia lastenvaunuja ja -rattaita. Lisa Wesin on organisoinut avustuksen ja he vievät tarvikkeet yhdessä Janne Mäkisen kanssa Ukrainaan.

Paikallinen Jokivarren VPK varusti auton erilaisella kalustolla, kuten letkuilla, suihkuputkilla ja ensiaputarvikkeilla.

”Palokuntamme ei saa mistään avustuksia, joten olemme ostaneet kaiken itse. Voisi sanoa, että autamme jopa sillä vähällä, mitä meillä on”, VPK:n päällikkönä toimiva Rouvali sanoo. 

”Ainahan me yritämme auttaa hädässä olevaa. Se on ihan sama, olemmeko koti-Suomessa vai muualla. Sama tilanne voisi olla meillä. Suomeakin autettiin sodan aikana, ja nyt on meidän vuoromme antaa apua eteenpäin”, Rouvali tuumaa.

Teksti: Kaisu Puranen

Kuvat: Catrin Svenfors

Lue lisää