Valtionhallinto 20.1.2016

Hätäkeskuksiin soitetaan yhä harvemmin turhaan

Hätäkeskuksiin tuli viime vuonna yhteensä 3.689.000 ilmoitusta.

Hätäkeskuksiin tuli viime vuonna yhteensä 3.689.000 ilmoitusta.

Hätäkeskusten vastaanottamien ilmoitusten kokonaismäärä on laskussa. Tämä johtuu pääosin siitä, että hätäkeskuksiin kuulumattomat puhelut ovat merkittävästi vähentyneet jo muutaman viime vuoden aikana. Yhä paremmin ymmärretään, että hätäkeskus ei ole oikea taho kaikenlaisen avun antamiseen.

Hätäkeskuslaitos otti viime vuonna vastaan yhteensä 3.689.000 ilmoitusta, kun edellisvuonna vastaava luku oli 3.899.000. Näistä hätäpuheluita oli 2.780.000, kun edellisenä vuonna niitä oli 2.818.000. Vuonna 2015 soitettiin siis keskimäärin 7600 hätäpuhelua yhdessä vuorokaudessa, kun vuonna 2014 määrä oli 7700.

Hätäilmoitusten kokonaismäärän laskuun on eniten vaikuttanut hätäkeskuksiin kuulumattomien puheluiden vähentyminen. Kuulumattomat puhelut ovat selkeästi vähentyneet neljän viime vuoden aikana. Viime vuonna näiden tällaisen turhien puheluiden määrä oli 638000. Se oli noin 23 prosenttia kaikista puheluista. Vuonna 2014 määrä oli 27 prosenttia kaikista puheluista, vuonna 2013 se oli 31 prosenttia ja vuonna 2012 vastaava luku oli jopa 33 prosenttia.

Hatakeskuslaitos_tilastograafit-vuodelta-2015_1

”Suomessa tunnistetaan siis entistä paremmin sellaiset tilanteet, joissa hätäkeskus ei ole oikea taho avun antamiseen. Tätä tulosta tukee myös Taloustutkimuksella teettämämme tutkimus viime vuoden lopulla”, toteaa hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen.

Hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden vähentymisestä huolimatta niiden määrä on kuitenkin edelleen melko suuri. Jokainen turha puhelu viivästyttää oikean avuntarvitsijan saamaa palvelua.

”On hyvä, että hätänumeroon soitetaan entistä useammin oikeissa hätätilanteissa ja hätäkeskuspäivystäjien työaika menee entistä enemmän juuri siihen, mihin kuuluukin, eli avun välittämiseen hädässä oleville ihmisille. Vaikka olemme tehneet paljon hätänumeron oikeaan käyttöön liittyvää viestintää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, niin turvallisuusviestintää tulee edelleen jatkaa aktiivisesti kaikkien viranomaisten toimesta”, Nieminen muistuttaa.

Hätäkeskuslaitoksen kaikista vastaanottamista ilmoituksista 53 prosenttia käsiteltiin Hätäkeskuslaitoksen omin toimenpitein ja 47 prosenttia johti tehtävän välittämiseen eri viranomaisille. Toimialojen osuudet eivät muuttuneet viime vuodesta. Ne jakautuivat seuraavasti: poliisitoimi 51 prosenttia terveystoimi 42 prosenttia, pelastustoimi 6 prosenttia ja muut 1 prosentti.

Hatakeskuslaitos_tilastograafit-vuodelta-2015_3

Viime vuonna hätäpuheluista 92 prosenttiin vastattiin 10 sekunnissa ja 94 prosenttiin 30 sekunnissa. Tulokset heikentyivät jonkin verran edellisestä vuodesta, jolloin vastaavat luvut olivat 95 prosenttia ja 98 prosenttia.

Tutkimukset osoittavat, että lähes kaikki suomalaiset tietävät, että hätänumero maassamme on 112. Suomalaisilla ei kuitenkaan ole kovin hyvin tiedossa, että hätänumero 112 toimii koko Euroopan Unionin alueella. Vain noin 46 prosenttia tietää, että 112 on koko EU:n alueella toimiva hätänumero.

”Tässä meillä viranomaisilla on vielä tehtävää koko EU:n alueella ja yksi hyvä tilaisuus tehostettuun turvallisuusviestintään on ensi kuussa järjestettävänä yhteisenä hätänumeropäivänä. Tällöin on myös hyvä hetki muistuttaa uudesta 112 Suomi -sovelluksesta, jota on ladattu tähän mennessä jo 270000 kertaa. Sovellus on osoittanut hyväksi. Sitä käytetään kuukausittain noin 1500 kertaa, joten toivomme mahdollisimman monen älypuhelimen omistajan lataavan tämän sovelluksen puhelimeensa,” Nieminen sanoo.

Teksti: Esa Aalto Kuvat: Hätäkeskuslaitos