Johtokeskuspäivystäjä Stefan Thessman on työskennellyt Hätäkeskuslaitoksen johtokeskuksessa alusta saakka.
Vuonna 2017 aloittanut Hätäkeskuslaitoksen johtokeskus nivoo yhteen Suomen kuusi hätäkeskusta, mutta sillä on merkittävä rooli myös avun välittämisessä maan rajojen ulkopuolelle.
”Kun Erica-tietojärjestelmä otettiin verkottuneeseen käyttöön, Hätäkeskuslaitos perusti johtokeskuksen seuraamaan kuuden hätäkeskuksen valtakunnallista tilannekuvaa”, johtokeskuksen päällikkö Lasse Matilainen kertoo.
Päivävuorossa
Johtokeskuksen päivävuoro aloittaa kello 7.00, se saa yövuorolta raportin hätäkeskusten henkilöstövahvuuksista ja mahdollisista häiriötilanteista.
”Tarkistamme eri keskusten vahvuudet ja jos jossain on vajetta, niin vähennämme sen keskuksen vastausviivettä. Tällöin jonossa olevat puhelut siirtyvät nopeammin jonkun toisen hätäkeskuksen vastattavaksi”, johtokeskuspäivystäjä Stefan Thessman sanoo.
Jos jossakin hätäkeskuksessa on paljon vahvuutta, voidaan osa sen päivystäjistä kirjata päivystäjäksi sellaiseen hätäkeskukseen, jossa on vajausta. Silloin esimerkiksi Kuopiossa työskentelevä hätäkeskuspäivystäjä voi ottaa omalla työpaikallaan vastaan ensisijaisesti vaikkapa Vaasan hätäkeskukseen yhdistyviä hätäpuheluja.
Johtokeskus koordinoi hätäkeskusten maanlaajuista työvuorosuunnittelua ja tarkistaa eri keskuksissa tehdyt suunnitelmat ristiin. Joka päivä kello 8.15 johtokeskus ja kaikki hätäkeskukset kokoontuvat aamupalaveriin, jossa keskukset kertovat tilanteestaan ja saavat tietoa muun maan tilanteesta, vaikkapa hätäkeskustoimintaan mahdollisesti vaikuttavista isoista tapahtumista. Vastaavanlainen palaveri pidetään uudelleen kello 20.15, kun uusi vuoro on aloittanut päivystämisen.
Apua ulkomaille
Yksi isoimmista johtokeskuksen työllistäjistä on Ulkoministeriön päivystyskeskustoiminta.
”Huolehdimme Ulkoministeriön kanssa, jos Suomessa oleskeleva joutuu ulkomailla ongelmiin. Kun ihminen soittaa Ulkoministeriön päivystysnumeroon, puhelu tulee johtokeskukseen”, Thessman kertoo.
Yhteydenottoja tulee 7000 kappaletta vuodessa, 70% puhelimitse ja 30% sähköpostitse.
”Ihmiset matkustavat omalla vastuulla. Ohjaamme heitä toimimaan itse ja jos se ei onnistu, autamme enemmän. Toiminta perustuu konsulipalvelusopimukseen”, Thessman selventää.
Johtokeskuksen tehtäviä
– Seuraa hätäkeskusten puhelu- ja tehtävämääriä ja henkilöstötilannetta.
– Seuraa hätäkeskusten valtakunnallista tilannekuvaa.
– Tekee yhteistyötä viranomaisten ja muiden tarvittavien tahojen kanssa.
– Seuraa yhteiskunnan tilannekuvaa.
– Hoitaa väestön varoittamisen ja tukee viranomaisten operatiivista viestintää.
– Testaa ilmoitinlaitteita.
– Koordinoi hätäkeskusten työvuorosuunnittelua.
– Toimii Hätäkeskuslaitoksen kansainvälisenä yhteyspisteenä.
– Huolehtii Ulkoministeriön päivystyskeskustoiminnasta ja seuraa maailmalla tapahtuvia kriisitilanteita.
– Vastaanottaa Onnettomuustutkintakeskuksen onnettomuusilmoitukset.
Johtokeskus numeroina (2023)
– Ilmoitinlaitetestauksen puhelut 603 400
– Ulkoministeriön päivystyskeskukseen tulleet puhelut 7000
– Kansainvälisiin numeroihin tulleet puhelut 4680
– Resurssiohjauspalaveri saliesimiesten kanssa 730
– Onnettomuustutkintakeskuksen päivystykseen liittyvä toiminta 70
– Kadonneet lapset -numeroon tulleet puhelut 55
– Hätäliikenteen häirinnän estämiseen liittyvät toimet 54
– Vaaratiedotteet ja vaara ohi -tiedotteet 30
Teksti ja kuva Marko Partanen
Lue koko juttu Pelastustiedosta 7/2024