Lääkäri Milla Jousi on Suomen Elvytysneuvoston Kids Save Lives -hankkeen vastaava.
Kids Save Lives -hankkeen videossa lapset käskevät kännykällä kuvaavia aikuisia opastamaan ambulanssin paikalle. Itse lapset alkavat elvyttämään potilasta. Hätäkeskuspäivystäjälle lapset kertovat osaavansa elvyttää, koska sitä on opetettu koulussa. Ruusutorpan koulun opettajat vahvistavat, että lasten reippaus ja into elvytysopetusta kohtaan on hyvin edellä kuvatun kaltaista.
”Oppilaiden mielestä se, joka saa elvytysnuken naksahtamaan oikealla painelutekniikalla, on kunkku ja saa osakseen ihailua. Oppilaat saattavat kilpailla kuka saa elvytettyä nukkea oikealla tekniikalla”, kertovat espoolaisen Ruusutorpan koulun opettajat Jasmin Kaisanlahti ja Maija Mykkänen. Pienimpien oppilaiden elvytysopetuksessa pääpaino on auttamisrohkeuden herättelyssä ja avun pyytämisen opettelussa.
Opettajien mukaan oppilaat ovat innoissaan, kun elvytysharjoitteluvälineet kaivetaan esiin. Se lupaa hyvää paitsi Kids Save Lives -hankkeen, mutta myös suomalaisten sydänpysähdyspotilaiden kannalta. Maassamme sydänpysähdyspotilaat saavat maallikkoelvytystä vain alle puolessa tapauksista, mikä on vähemmän kuin koko Euroopan kattava keskiarvo. Syynä suomalaisten vaisuun maallikkoelvytyksen aloittamiseen on osaamisen ja auttamisrohkeuden puute.
Lasten koulutus pelastaa henkiä
Suomen Elvytysneuvoston Kids Save Lives -hankkeen vastuuhenkilö, lääkäri Milla Jousi uskoo, että auttamisrohkeuteen ja osaamiseen voidaan vaikuttaa, kun säännöllinen opetus aloitetaan jo peruskoulussa. Siksi Maailman terveysjärjestön (WHO) suosittelema ja Euroopan Elvytysneuvoston (ERC) käynnistämä Kids Save Lives -hanke halutaankin levittää koko Suomeen.
Opettajilla tärkeä rooli
Opettajat opettavat lapsille elvytystä ja toimintaa sydänpysähdystilanteessa, he saavat Kids Save Lives -hankkeelta neljän tunnin mittaisen koulutuksen sekä verkossa olevan tietopaketin. Opettajat Jasmin Kaisanlahti ja Maija Mykkänen tarttuivat haasteeseen ensimmäisten joukossa lokakuussa 2022.
Kaisanlahti muistuttaa, että he eivät vastaa lasten kysymyksiin terveydenhuollon ammattilaisen asiantuntemuksella, mutta voivat kuitenkin pohtia yhdessä oppilaiden kanssa asioita ja etsiä yhdessä vastauksia.
Opettajat pystyvät terveydenhuollon kouluttajaa helpommin tulkitsemaan opetustilannetta ja sen vaikutusta lapseen. Lisäksi aiheesta on helpompi keskustella jälkikäteen opettajan kanssa tai järjestää myöhemmin kertaava opetustilanne.
Mikäli kiinnostuit Kids Save Lives -hankkeesta ota yhteys: [email protected].
Teksti Marko Partanen
Kuvat Erik Lydén/Kids Save Lives -hanke ja Marko Partanen
Lue laajempi juttu Pelastustiedosta 1/2023.