Ensihoito 3.3.2023

Uusi Savior-ambulanssi – Intohimoa ja pelottavia ratkaisuja

Eino Laukkanen on ylpeä johtamansa työryhmän aikaansaannoksesta, Savior-ambulanssista.

Eino Laukkanen on ylpeä johtamansa työryhmän aikaansaannoksesta, Savior-ambulanssista. "Erityisen ylpeä olen hoitajan työpisteestä", hän sanoo.

Profile Vehiclesin kehitysjohtaja Eino Laukkanen ja toimitusjohtaja Ville Repo seisoivat 200-päisen yleisön edessä. Laukkasta jännitti ja Repo oli herkistynyt Laukkasen puolesta. Miesten vieressä oli Savior-ambulanssi, joka oli peiteltynä punaisella kankaalla. Sitten Laukkanen veti kankaan uuden ambulanssin päältä pois.
”Se oli hieno hetki ja siihen liittyi paljon intohimoa”, Laukkanen kuvaili. Häntä jännitti autoa arvioimaan vyöryvän yleisön reaktiot.

”Ambulanssi on ahdas työpaikka, jossa ensihoitajan työ sisältää paljon riskejä. Me olemme pyrkineet huomioimaan ne etukäteen. Olemme pyrkineet tekemään ratkaisuja, joita ensihoitaja nähdessään toteaa, että näinhän tämän olisi aina pitänyt olla”, Laukkanen sanoo. Hän on vetänyt tiimiä, joka on suunnitellut Mercedes-Benz Sprinter -alustalle tehdyn Savior-ambulanssin.

Monet uuteen ambulanssiin tehdyt ratkaisut pelottivat Laukkasta etukäteen. ”Jonkun oli tehtävä ne ensin. Se vaatii rohkeutta ja itseluottamusta”, hän sanoo.

Ylpein hän on hoitajan työpisteestä, jossa kaikki on käden ulottuvilla. Istuinta voidaan pyörittää ja sen edessä oleva työtaso kääntyy mukana. Työtasolla on ampullan katkaisua varten tehdyt kolot ja valmiit ruiskut voidaan asettaa läpinäkyvään kaappiin pystyasentoon niille suunniteltuihin telineisiin. Niin hoitajan kuin muitakin hoitotilan istuimia suojaavat airbagit. Ne antavat suojan, kun törmäys tulee sivusta. Tutkimusten mukaan 69% ambulanssionnettomuuksista on kylkiosumia. Mielenkiintoisia ovat myös kuljettajan takana oleva kaapisto sekä ohjaamon ja hoitotilan erottava liukuovi, molemmat toimivat sähköllä.

Teksti ja kuva Marko Partanen

Lue laajempi juttu Pelastustiedosta 1/2023

Lue lisää