Harjoitus ja koulutus 25.6.2015

Haasteita Länsimetrossa

Kaluston ja potilaiden siirto maan alla on haastavaa ilman tulipaloa ja savuakin. Valaistuksen ja viestiliikenteen pitää toimia hyvin. Tässä Länsimetron pelastusharjoituksessa 21.4.2015 pelkästään viestiliikenteen turvaaminen vaati neljä linkkimiestä. Matkaa metrotunnelista maan päälle oli noin 600 metriä.

Kaluston ja potilaiden siirto maan alla on haastavaa ilman tulipaloa ja savuakin. Valaistuksen ja viestiliikenteen pitää toimia hyvin. Tässä Länsimetron pelastusharjoituksessa 21.4.2015 pelkästään viestiliikenteen turvaaminen vaati neljä linkkimiestä. Matkaa metrotunnelista maan päälle oli noin 600 metriä.

”Hälytysilmoitus. Pelastus Helsinki 105, 301, 201. Pelastus Länsi-Uusimaa 401. Helsinki, Länsimetro, Salmisaarentie. Tieliikenneonnettomuus radalla, keskisuuri”

Länsimetron ensimmäinen vaihe saadaan päätökseen vuoden 2015 lopulla ja liikennöinti alkaa syksyllä 2016. Länsimetro järjestää säännöllisesti pelastusharjoituksia yhdessä
urakoitsijoiden sekä Helsingin ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitosten kanssa. Metrotunneleissa riittää haasteita olosuhteissa ja viestiliikenteessä. Huhtikuun lopulla harjoiteltiin henkilöpelastusta kuvitteellisessa ratatyökoneonnettomuudessa Ruoholahti–Lauttasaari -tunneliosuudella.

Kyseinen pelastusharjoitus oli 30:s vuodesta 2010 alkaen. Lisäksi on järjestetty savunpoisto- ja junantunkkausharjoituksia sekä vierailuja eri kohteisiin. Jokaiselta metrotyömaalta löytyy rakennustöiden aikana pelastuslaitoksille oma postilaatikko, jossa on pelastussuunnitelmakartta. Tiedot ovat siellä 24/7 aina ajan tasalla.

Innostava haaste

”Länsimetro on uusi ja innostava haaste, olemme saaneet hyvin porukkaa koulutuksiin. Esimiehille metrokoulutus on pakollinen. Koulutus tukee myös maanpäällistä toimintaa ja harjoituksia. Olemme saaneet harjoitella öisin Roihupellon metrovarikolla. Tunneleissa on helppo eksyä ja suuntavaisto häviää huoltotunneleissa. Pystytunnelit voivat olla meille paras paikka tulla sisään kohteeseen”, miettii palomestari Kalle Ristola Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselta.

Harjoitus näytti selkeästi viestiliikenteen haasteet – viestin pitää kulkea nopeasti syvällekin. Pelkkä viestiyhteyksien turvaaminen vaati neljä linkkimiestä. Matkaa maan pinnalta onnettomuuspaikalle 40 metrin syvyyteen oli noin 600 metriä. Tärkeää on myös selvittää nopeasti, mitä kalustoa kohteessa tarvitaan.

Tietoa turvallisuudesta: www.lansimetro.fi
Seuraa Länsimetron etenemistä.

Teksti: Kimmo Kaisto
Kuvat: Teemu Heikkilä

Lue koko juttu Pelastustiedosta 4–5/2015.

Palaute kerättiin heti harjoituksen jälkeen. Lisäksi suunnitteluryhmä eli pelastuslaitos, urakoitsija ja Länsimetro pitivät pienen palaverin harjoituksen jälkeen, jossa käytiin läpi harjoituksen kulku ja palaute.
Palaute kerättiin heti harjoituksen jälkeen. Lisäksi suunnitteluryhmä eli pelastuslaitos, urakoitsija ja Länsimetro pitivät pienen palaverin harjoituksen jälkeen, jossa käytiin läpi harjoituksen kulku ja palaute.

Lue lisää