Marko Virolainen, Juha Oksa ja Risto Kemppainen kävelevät kohti helikopteria vartiolentueen kentällä Kärsämäellä.
Marraskuinen maanantai-ilta Turun lentokentän vieressä, Kärsämäen paloasemalla pimenee vääjäämättä. Kylmä tuuli lennättää lumipyryä pitkin viereistä vartiolentueen kenttää.
Sisällä paloaseman hallissa sitä vastoin on lämmintä, ja hiki kihoaa oransseja merilentopukuja päälleen kiskovan kolmen MIRG-ryhmäläisen otsalle. Ulkona käynnistellään Rajavartiolaitoksen AS332 Super Pumaa, joka pian lentää pimeänselkään. Seuraavat puolitoista tuntia kuluvat maastoon- ja veteenvinssausten sekä maastoonlaskujen parissa.
Alkamassa on MIRG-ryhmän ja helikopterimiehistön yhteinen harjoitus. Samalla Rajavartiolaitos antaa yhdelle lentomekaanikolle koneen tyyppikoulutusta.
MIRG eli Maritime Incident Response Group on alusten tulipalojen sammuttamiseen ja muihin haasteellisiin merionnettomuuksiin erikoiskoulutettu meripelastusryhmä, jonka toiminta kattaa koko Itämeren alueen. Suomen ryhmät ovat Turussa ja Helsingissä.
Turun MIRG-ryhmä liikkuu useimmiten Rajavartiolaitoksen vartiolentueen kanssa Super Puman kuljettamana.
Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen palomestari ja MIRG-P3 Marko Virolainen painottaa, että MIRG-ryhmään haluavalla tavallisen palomiehen työn täytyy olla jo täysin hallinnassa.
”MIRGissä normaalin toiminnan lisäksi tulevat merelliset olosuhteet, erilaiset alukset. Palomiehen työhön tuodaan vielä lisäelementtejä, merellinen puoli.”
Lue koko MIRG-reportaasi Pelastustiedosta 9-10, joka ilmestyy 16. joulukuuta!
Teksti: Kaisu Puranen
Kuvat: Teemu Heikkilä