
Nostolavatoiminnan kaksipäiväisessä koulutuksessa käytiin läpi mahdollisia vikatilanteita ja niistä selviämistä.
”Sain yksikön peruutettua työparin avustamana senttien tarkkuudella erittäin vaativasta kiviportista kirkon sisäpihalle ja sijoitettua oikeaan paikkaan. Tehtävänä oli päästä tuomiokirkon kellotapulin huipulle, avata tapulin kellojen luukut ja saada kuumat palokaasut pois samalla, kun sisäpuolelta jäähdytettiin. Yksikön hyvä sijoitus mahdollisti yksikön 42 metrin maksimikorkeuden ja luukut saatiin avattua. Vieressä palavan kirkon kattorakenteista tuli erittäin voimakas lämpösäteily. Kaikkien yhteistyöllä onnistuttiin todella hyvin.”
Näin muistelee Porvoon tuomiokirkon tulipaloa vuonna 2006 palomies Kari Sallinen Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta. Hän aloitti työt Järvenpään palolaitoksen nostolavalla 1984.
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ja Bronto Skylift Oy:n nostolavatoiminnan täsmäpäivillä verkostoiduttiin ja vaihdettiin kokemuksia. Paino oli vian etsinnässä, paikantamisessa ja vikatilanteiden korjaamisessa. Etätehtävänä käytiin läpi työssä vastaan tulleita vikatilanteita.
Teksti ja kuvat: Kimmo Kaisto
Lue koko juttu Pelastustiedosta 4–5/2019, joka ilmestyy 19. kesäkuuta.