Kaluston rakentelu tuo Jari Ruokolaiselle vaihtelua palomies-ensihoitajan työhön.
Nurmeksen paloaseman työpaja on ollut ahkerassa käytössä. Palomies-ensihoitaja Jari Ruokolainen on tehnyt pajassa RH-Pusher -kaadonsuuntaajiin apuvälineeksi metallisia tukitankoja ja koukkuja.
Katollaan olevan auton ylös nostamisessa käytetään pushereita ja siinä työssä koukuista on apua. Ne ovat erittäin käteviä myös auton stabiloinnissa. Koukut ovat kestäviä ja niillä voidaan kannatella esimerkiksi painavaa auton kattoa”, Ruokolainen kertoo.
Ruokolaisen mielestä paineilmakäyttöiset nostotyynyt ovat kalliita ja monissa tapauksissa epävakaampia koukkuihin verrattuna.
”Idean metallikoukkujen rakentamiseen löysin katselemalla YouTube-videoita Ruotsin palokunnista, joissa vastaavia koukkuja on ollut käytössä”, Ruokolainen paljastaa.
Nyt koukkuja on Nurmeksen, Lieksan, Juuan, Valtimon, Kolin ja Viekin paloautoissa.
”Tein 20 koukkua pelastuslaitoksen käyttöön. Siinä oli kaikkiaan noin kolmen päivän urakka. Viimeistelynä koukuille tehtiin pulverimaalaus paikallisessa yrityksessä. Nurmeksessa on monipuolista metalliteollisuutta, joten työstöä ja pintakäsittelyä tarvitsevissa töissä apu löytyy hyvin läheltä”.
Selvää säästöä
Ruokolainen arvelee, että itse rakentelemalla voidaan saada jonkin verran taloudellista hyötyä.
”Ei tarvitse ostaa koukkuja kaupasta, josta niitä ei saa sadalla eurolla. Nyt niille tuli kappalehinnaksi noin 15 euroa”, Ruokolainen laskee.
Nurmeksen paloaseman työpajasta löytyvät muun muassa metallivannesaha ja hitsausvälineet.
”Kätevä palomies rakentaa itse, jos siihen on taitoa ja välineet. Ainakin meillä Nurmeksessa on hyvin varusteltu työpaja ja tilaa rakenteluun. Minulle kaluston rakentelu antaa vaihtelua työhön.”
Koukut eivät ole suinkaan ainoa asia, jonka parissa Ruokolainen on ahkeroinut. Hän on rakentanut myös savusukelluskontin Nurmekseen, Lieksaan ja Liperiin sekä yli kymmenen paineilmapullojen säilytyskaappia Pohjois-Karjalan alueelle.
”Tämä rakentelu on vähän kaksipiippuinen juttu. Taitaa olla katoava kansanperinne ja toisaalta nykyisin ollaan aina kyselemässä tuotehyväksynnän perään”, Ruokolainen tuumii.
Teksti ja kuva: Mika Rinne