Kalusto 12.2.2015

Pidon rajoilla 6×6

Vuoroesimies Jouni Nurkkala testaa miten SnowCross-talvirenkaat pysäyttävät yli 30-tonnisen lentokenttäpaloauton. Finavian pelastuspäällikkö Veli-Matti Sääskilahti kirjaa vieressä ylös mittaustuloksia ja kuljettajan tuntemuksia.

Vuoroesimies Jouni Nurkkala testaa miten SnowCross-talvirenkaat pysäyttävät yli 30-tonnisen lentokenttäpaloauton. Finavian pelastuspäällikkö Veli-Matti Sääskilahti kirjaa vieressä ylös mittaustuloksia ja kuljettajan tuntemuksia.

Kaksi Finavian Rosenbauer AFFV Panther 6×6 -lentokenttäpaloautoa hörähtää käyntiin. 33 tonnin massa liikahtaa vauhdikkaasti 680 hevosvoiman ja kolmen vetävän akselin turvin, mutta löytyykö tarvittaessa pitoa?

Oulussa lentokentällä Finavian kunnossapidon väki on rakentanut ja jäädyttänyt lentokentän viereen turvalliseen paikkaan 1100-metrisen testiradan. Toinen vuosimallin 2004 Panthereista eli AR42 on varustettu vähän käytetyillä Michelin XZL off road -renkailla. AR41 on saanut muutama viikko sitten alleen NordicTiren SnowCross-talvirenkaat. Jarrutus-, väistö-, takaa-ajo- ja mäkilähtökokeissa aiotaan hakea kuskien ja renkaiden rajoja – innostus loistaa poskilla! Harvoin pääsee testaamaan uusia renkaita.

Pysyy paremmin hanskassa

Ohjaamossa ei tule hiki, vaikka vuoroesimies Jouni Nurkkala pyörittääkin rattia miehekkäästi. Alla on talvirenkaat ja vieruskaveri kirjoittaa koetuloksia sekä tuntemuksia ylös.

”Ajan näillä ensimmäistä kertaa ja kokemus on hirmu positiivinen. Raskaalla kalustolla joutuu yleensä tyytymään karkeakuvioisiin maastorenkaisiin. Näillä uskaltaa ajaa nopeammin, käännökset sujuvat helpommin ja auto pysähtyy nopeammin. Auton kokonaishallinta on helpompaa. En antaisi näitä pois,” Nurkkala kuvailee.

Lumipintaisella jäällä mitattiin kitkakertoimeksi 0,3. Jarrutusmatka 50 kilometrin tuntinopeudesta oli 58 metriä maastokuviorenkailla ja 30 metriä talvirenkailla. Äkillisessä kaistanvaihdossa/väistössä kuljettajien turvalliseksi kokemat nopeudet olivat vastaavasti 30 ja 45 km/t. Maastokuviorenkaat olivat hieman kuluneemmat, mutta lopputulokseen se tuskin suuresti vaikuttaa.

Mielenkiintoinen tuttavuus

Pelastuspäällikkö Veli-Matti Sääskilahti Finavialta iloitsee rengastestistä ja mahdollisuudesta parempiin renkaisiin.

”Toimintavalmiusaika lentokenttä­alueella on kolme minuuttia, joka edellytetään saavutettavaksi hyvissä kelioloissa. Kuljettajien tulee aina ottaa huomioon sekä vallitsevat olosuhteet että käytettävä kalusto. Talvirenkailla saavutetaan kohde paremmin ja turvallisemmin myös talvioloissa. Finavian pelastusajoneuvoissa käytetään tavallisesti ympäri vuoden maastokuviorenkaita. Se on ollut toimiva kompromissi, jolla saavutetaan hyvä maastopito kesällä ja tyydyttävä talvipito. Tämä on ollut mahdollista, koska kuljettajat ovat ammattitaitoisia. Renkaiden ikääntyessä ne on vaihdettu ja tarvittaessa renkaita on nastoitettu. Talvikäyttöön soveltuvaa maastorengasta riittävillä ominaisuuksilla ei ole ollut saatavilla”, Sääskilahti kertoo.

”Talvirenkaat ovat mielenkiintoinen tuttavuus. Testaamme niiden ominaisuuksia myös kesällä maastossa ja päätämme laajemmasta käytöstä sitten.”

SnowCross-renkailla NordicTire tuo rengasratkaisut lumisille ja jäisillä teille, kiitoradoille tai betonipinnoille. Tuotteet on suunniteltu täyttämään paloautoille, pelastus-, sotilas- ja huoltoajoneuvoille asetetut vaatimukset. Ne täyttävät ECE R109 -standardin. Eri kokoja on tällä hetkellä kolme.

SnowCross on kehitetty yhdessä Rosenbauerin ja Egenes Brannteknikk AS:n kanssa. Rengas on Norjan ilmavoimien testaama, hyväksymä ja käyttämä. Norjaan on toimitettu vuodesta 2011 lähtien nelisensataa SnowCross-rengasta.

Lue koko juttu Pelastustiedosta 1/2015.

Teksti ja kuvat: Kimmo Kaisto

Testiradan kuvaus ja tulokset PDF-tiedostona:
Talvirengastesti Finavia
Lisätietoja: www.eurofitting-solutions.com

Etummaisessa autossa on SnowCross-talvirengas, taaemmassa maastokuvioitu off road -rengas. Klikkaa kuva isommaksi.