Kalusto 11.2.2015

Pioneeriyksikkö venyi 40 senttiä

Helsingissä otettiin käyttöön uusi pioneeriyksikkö vuonna 2014.

Helsingissä otettiin käyttöön uusi pioneeriyksikkö vuonna 2014.

Keskuspelastusaseman ja Helsingin ainoa pioneeriyksikkö HE 105 otettiin operatiiviseen käyttöön 17.2.2014.

Ajoneuvotyöryhmän työ alkoi talvella 2012. Työryhmään osallistui pelastustoimen osastolta paloesimies Pertti Rantamäki, palomiehet Mika Tervo, Elmeri Backman, Samu Kokko, Saku Kaipainen sekä ylipalomiehet Mika Jyrkämö ja Johan Majuri. Työryhmän puheenjohtajana toimi allekirjoittanut toukokuusta 2012 alkaen. Tekniseltä osastolta työryhmään osallistuivat hankintapäällikkö Mårten Hellbom ja viestihuollon esimies Risto Ainasoja.

Projekti poikkesi edellisistä vastaavista hankinnoista niin, että pioneeriyksiköitä hankittiin vain yksi aikaisemman kahden sijaan. Erottajan pelastusaseman pioneeriyksikkö HE 205 ei ole nykyään valmiudessa, kuten aikaisemmin (vahvuus 1+3). Se on tällä hetkellä kalustoautona (minimivahvuus 0+1), joka hälytetään esimerkiksi vesipelastus- ja va-tehtävään yhdessä HE 201:n kanssa. Pioneeriyksikön HE 105 minimimiehitys on 1+3 ja se hälytetään mm. rakennuspaloihin, raide- ja tieliikenneonnettomuuksiin, ihmisen pelastustehtäviin ja oman alueensa evy-tehtäviin.

Uudessa HE 105:ssä akseliväli on pidentynyt 40 senttiä, jonka takia kyljessä on neljä kalustoluukkua. Auton suunnittelun pohjana oli edellinen auto, joka valmistui vuonna 2007. Korityöt teki Saurus, jonka kanssa työskentely oli sujuvaa.

Pioneeriyksikön kalustoa, jota ei ole pelastusyksikössä on muun muassa kalusto raskaan kaluston tieliikenneonnettomuuksiin, tehokkaampi generaattori (80 kVA), metro- ja raitiovaunutunkit, korkean paikan työskentelyyn monipuolisempi kalusto ja kompressori paineilmatyökaluille.

Yksikön tehtäviä rakennuspalossa ovat esimerkiksi savutuuletus, porrashuoneen varmistaminen tai katonavaus. Metro-onnettomuudessa tehtävänä voi olla metrovaunun nostaminen, kun pelastusyksikön miehistö tekee vastaavasti hätämaadoituksen. Maanalaisten tilojen tulipaloja varten on valmiiksi tehty kolmet paineilmalaitteet, joissa on kaksi paineilmapulloa nopean työskentelyn aloittamisen mahdollistamiseksi.

Käyttäjien osallistuminen ajoneuvoprojekteihin on hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi tärkeätä. Työryhmä oli erittäin sitoutunut ja motivoitunut koko projektin ajan toteaa paloesimies Pertti Rantamäki. Tietoa, taitoa ja kokemusta on hyödynnetty laajalla rintamalla ajoneuvon hankinnassa ja rakentamisessa.

Teksti ja kuvat: Mikael Siitonen, palomestari, Helsingin kaupungin pelastuslaitos

Uudessa HE 105:ssä akseliväli on pidentynyt 40 senttiä, minkä ansiosta kyljessä on neljä kalustoluukkua.

Uudessa HE 105:ssä akseliväli on pidentynyt 40 senttiä, minkä ansiosta kyljessä on neljä kalustoluukkua.

Ohjaamotilasta löytyy esimiehen työssään tarvitsema välineistö.
Ohjaamotilasta löytyy esimiehen työssään tarvitsema välineistö.

Lue lisää