Operatiivinen toiminta 2.12.2020

Pirkanmaalle harvinainen tikasauto pitkän tauon jälkeen – nopea selvittää toimintakuntoon

Kaksiakseliseen autoon jää enemmän kalustotilaa kuin kolmiakseliseen. Magiruksessa on muun muassa raivauskalustoa ja hyppytyyny. Kokonaismassa nykyvarustuksessa on noin 16600 kiloa ja hinta noin 650000 euroa.

Kaksiakseliseen autoon jää enemmän kalustotilaa kuin kolmiakseliseen. Magiruksessa on muun muassa raivauskalustoa ja hyppytyyny. Kokonaismassa nykyvarustuksessa on noin 16600 kiloa ja hinta noin 650000 euroa.

Pirkanmaan pelastuslaitos valmistautuu tulevaan raitiotiehen ja korkealta pelastamiseen nykyään harvinaisella tikasautolla. Korona venytti hieman toimitusta lokakuun lopulle ja elektroniikkaa asennettiin itse, mutta nyt uutuus on kotona keskuspaloasemalla Tampereella. Saksalainen Magirus on rakennettu kaksiakseliselle Scanian alustalle ja irtokalusto on kiinnitetty Ruotsissa.

”Viimeisenä Suomessa on hankittu uusi tikasauto Oulun palolaitokselle 1986. Enpä arvannut, että olisin tilaamassa seuraavaa tikasautoa 34 vuoden päästä. Onhan se hauska ympyrän sulkeutuminen”, kalustoinisinööri Heikki Seppälä naurahtaa.

Tampereelle hankittiin tikasauto vuonna 1956 ja korvattiin uudella 1982. Tämä poistettiin käytöstä 2007, joten tuli 13 vuoden tauko ilman tikasautoa. Vanhin tikasauto on nyt museoituna.

Maksimi korikuorma nostettiin 500 kiloon.

Seppälän mukaan operatiivisessa toiminnassa tikkaalla ei juuri kiivetä, vaan työkori toimii pikemminkin nopeana hissinä varusteiden ja henkilöiden kuljetukseen. Työjohdon voi jatkaa työkorista, jossa on myös käsikäyttöinen vesitykki. Tikasautolla päästään hyviin sivu-ulottumiin. Korkeutta kertyy 30 metriä, joten tikasauto soveltuu myös korkean paikan työskentelyyn. Neliosaisen tikaston sisin ja samalla uloin osa ajetaan ensin ulos kokonaan, jolloin se on nopeasti toimintavalmis. Se on taittuva, joten esteiden ylityskin onnistuu.

Tikasautossa kuorma-auton alusta saa jäädä vinoon eikä sitä tarvitse oikaista tukijaloilla. Niiden tehtävä on tukea ajoneuvoa, jonka renkaat ovat aina maassa. Esimerkiksi tulevan raitiotien ajojohtimien ja kannatinvaijereiden seassa se on nopea selvittää tikaston suoraviivaisen liikkeen ansiosta. Muistin ansiosta työkorilla voi ajaa saman reitin automaattisesti takaisin esimerkiksi johdinlankoja väistellen.

Teksti: Kimmo Kaisto, kuvat: Jarmo Ruotsalainen

Lue koko juttu Pelastustiedosta 8/2020, joka ilmestyi 11. marraskuuta.