Kalusto 15.4.2021

Sammutusauto sai elämälleen jatkoa kiinteistöhuollossa – Scanialla pestään nyt pihoja

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai vastikään myytyä elinkaarensa päähän tulleen 21-vuotiaan sammutusauton, vuosimallin 2001 Scanian.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai vastikään myytyä elinkaarensa päähän tulleen 21-vuotiaan sammutusauton, vuosimallin 2001 Scanian.

Moni pelastuslaitos huutokauppaa netissä käytöstä poistuvaa kalustoaan. Tällä hetkellä pelastuslaitosten käytössä on muutama verkon huutokauppa-alusta, joilla voi olla myynnissä esimerkiksi käyttökaarensa päähän tulleita paloautoja. 

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos on myynyt nettihuutokaupalla poistuvaa kalustoaan nyt kolmisen vuotta. Viime vuonna myynnissä oli nelisenkymmentä kohdetta. Kaluston poistaminen käytöstä on iso prosessi, joka vie lähes kokoaikaisesti yhden ihmisen työajan. 

”Vuositasolla poistamme aika mittavan määrän kalustoa. Suurin osa on ajoneuvoja, ja toki siellä on myös veneitä ynnä muuta kalustoa”, kertoo pelastuslaitoksen tekninen päällikkö Jyrki Lehtonen

Vastikään myytyä saatiin elinkaarensa päähän tullut 21-vuotias paloauto, vuosimallin 2001 Scania, jolla oli ajettu 90000 kilometriä. Auto kaupattiin kiinteistöhuoltoyritykselle, jossa sitä pääsääntöisesti käytetään pihojen pesuun, sillä siitä löytyy vesisäiliö ja pumppu. 

Jyrki Lehtonen kertoo, että pelastuslaitoksen autoja myydään laajalla skaalalla ympäri Suomea esimerkiksi sopimuspalokunnille, tehdaspalokunnille, kaivoksille, huoltoautoksi, koulutuskäyttöön ja niin edelleen. Autoja on myyty Lappia myöten. Ilmoitukset keräävät yleensä paljon huomiota.

”Tässäkin ilmoituksessa oli käyntejä 16 953. Se kuvaa aikamoista näkyvyyttä Suomessa, mikä edesauttaa sitä, että saamme autosta oikean markkinahinnan”, sanoo kalustomestari Petteri Ranta.

Tavoiteikä paloautoille 20 vuotta

Tästä Scaniasta maksettiin käypä markkinahinta. 

”Myynnistä saatavat tulot keventävät pelastuslaitoksen käyttötaloutta ja esimerkiksi vastaavat leasingin jäännösarvoa. Öljysuojarahaston avustuksella hankitun kaluston osalta myyntitulot palautetaan öljysuojarahastolle avustusprosentin mukaisesti”, Ranta kertoo.

Scania myytiin siinä iässä, kuin pelastuslaitoksella tapana on. Tavoiteikä paloautoille on juuri 20 vuotta. Yleensä auto hankitaan ensin vakinaiseen käyttöön, jossa sillä ajetaan kuudesta kahdeksaan vuoteen. Sen jälkeen se toimii vara-autona, ja noin kymmenvuotiaana siirtyy VPK:lle vielä viimeiseksi kymmeneksi vuodeksi. Puolivälissä elinikaartaan autolle tehdään peruskunnostus, jossa päivitetään muun muassa sen tekniikkaa.

Lehtonen kertoo, että ajokilometrit kertyvät pääosin vakinaisen henkilöstön käytössä. 

”Toki auto on VPK:llakin aktiivikäytössä, mutta siellä hälytysmäärät ovat niin pieniä, että siellä kilometrejä tulee ehkä 1000-2000 vuodessa.”

Uusi sammutusauto jäi vähälle käytölle

Kertyvät kilometrit toki riippuvat myös auton sijaintipaikasta. 

”Sammutusautolle tulee eniten kilometrejä, noin 70 000, Espoon toimialueella. Toimimme kymmenen kunnan alueella. Ehkä vähiten autolle tulee ajoa Hangossa”, Lehtonen arvioi.

Lehtonen muistaa historiasta tapauksen, jossa eräälle VPK:lle Raaseporin suunnalla hankittiin uusi sammutusauto. VPK poisti 20 käyttövuoden jälkeen auton, jolloin sen mittarissa oli vain 19 000 kilometriä. 

”Sillä ei oltu ajettu kuin vajaa 1000 kilometriä vuodessa. Mutta jos VPK sijaitsee ihan syrjäkylillä, eivät ne hälytysmäärätkään ole kauhean suuria.”

Henkilöautoon verrattuna 90 000 kilometriä kuulostaa vähäiseltä määrältä. Petteri Ranta kuitenkin muistuttaa, että kilometrimäärä ei ole ainoa peruste arvioida, miten paljon autoa on käytetty. 

”Käyttötunteja voi olla reilusti enemmän, koska paloautothan usein seisovat keikkapaikalla pumput päällä, ja silloin auto on käynnissä.” 

Teksti: Kaisu Puranen

Kuva: Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos

Lue lisää