Operatiivinen toiminta 21.10.2015

Auto sytytti talon tuleen

Rakennuksen viereen pysäköity auto syttyi aamuyöllä tuleen ja sytytti myös edessä olleen rakennuksen palamaan.

Rakennuksen viereen pysäköity auto syttyi aamuyöllä tuleen ja sytytti myös edessä olleen rakennuksen palamaan.

Kymenlaakson pelastuslaitos sai hälytyksen Haminan keskustan tuntumaan Taskalinmäentielle aamuyöllä 2. lokakuuta, jossa lehdenjakaja oli huomannut auton palavan ja palon leviävän rakennukseen. Kuopion hätäkeskus vastaanotti puhelun 4:16.
Hätäkeskus lähetti tehtävälle kahdeksan pelastusyksikköä sekä ambulanssin. Alkutietoina ”ulkorakennus palaa”. Hetkeä myöhemmin tarkentui, että autopalo on levinnyt isoon rakennukseen ja kattorakenteet ovat syttyneet palamaan ja palo leviää nopeasti.
”Saatiin myös tietää, että rakennuksessa toimii kodinkonehuolto ja se muutti tilannetta aika paljon”, sanoo ensimmäisen yksikön esimies asemamestari Esa-Petteri Järvisalo.
Tilanne oli todella huolestuttava kun auto palo oli levinnyt isoon rakennukseen ja sen kattorakenteisiin. Lähin omakotitalo oli vain 15 metrin päässä. Tässä vaiheessa Kotkasta Haminaan lähdössä ollut päivystävä palomestari Jukka Viipuri pyysi hätäkeskusta hälyttämään vielä Vehkalahden VPK:n kohteeseen.
Ensimmäinen yksikkö RKY201 saavutti kohteen seitsemässä minuutissa. Paikalla selvisi, että auto palaa rakennuksen vieressä ja se oli rikkonut rakennuksesta ikkunan ja palo oli levinnyt räystäs rakenteisiin. Sen kautta palo oli leviämässä ullakolle, eikä tässä vaiheessa tiedetty miten laajalle palo oli levinnyt.
”Sinällään tämä sattui hyvään aikaan. Meillä oli hyvät vahvuudet eikä sairaus- tai muulla lomalla ollut porukkaa”, toteaa Viipuri.
”Saatiin heti ensimmäinen sammutuspari autopalon sekä kattorakenteiden sammutukseen ja pari rupesi pysäyttämään räystään alta ullakolle levinnyttä pistosuihkuputkien avulla”, sanoo Järvisalo.
RKY 201 toinen sammutuspari rupesi tiedustelemaan ja varmistamaan sisäpuolisia tiloja.
”Murtaessa korjaamohallin oven he havaitsivat kaasupulloja ja siirsivät ne ulos rakennuksesta. Liikkuminen sisällä oli hankalaa sillä korjaamossa oli todella paljon irtaintavaraa ja kodinkoneita.”

Palavasta rakennuksesta tuotiin ulos kaasupulloja.
Palavasta rakennuksesta tuotiin ulos kaasupulloja.

Savutuuletus tehosi

”Nopean savutuuletuksen ansiosta saatiin hyvä näkyvyys korjaamon puolelle ja selvisi, että palo ei ollut ehtinyt leviämään sinne. Siinä oli onnea matkassa, sillä korjaamossa oli asetyleeni- ja happipulloja, ja niistä olisi aiheutunut isoja ongelmia”, toteaa Viipuri.
RKY 101 saavuttua kohteeseen, heidän tehtävänä oli ullakkotilojen sammutus.
”Jos hälytys olisi tullut kymmenen minuuttia myöhemmin, koko ullakko olisi ollut varmasti tulessa ja luultavasti myös alakerta. Ullakko oli avonainen ja siellä oli puiset kattorakenteet ja purueristys, joten palo olisi edennyt todella nopeasti. Kävi todella hyvä tuuri, että lehden jakaja sattui paikalle ja teki hätäilmoituksen.”
Varsinaisissa sammutustöissä meni aikaa reilu tunti, mutta paikalla jatkui raivaus ja jälkivartiointi VPK:n toimesta noin yhdeksään asti.
Kotkan yksikkö RKY101 poistui paikalta hieman ennen kuutta ja Haminan yksikkö RKY 201 lähti 6:15 Tarkistamaan automaattisen paloilmoittimen antamaa tehtävää.
Tulipalon aiheuttaneella autolla oli ajettu edellisenä päivänä, mutta ei yön aikana, jolloin palo syttyi. Poliisi tutkii syttymissyytä.

Pari metriä olisi riittänyt

Autoja säilytetään usein lähellä rakennusta, joten ei ole Järvisalon mukaan poikkeuksellista, että palamaan syttynyt auto sytyttää vieressä olevan rakennuksenkin.
”Kun tulee kylmiä ilmoja ja autoissa käytetään lämmittimiä, niistä syttyy jonkin verran paloja. Erityisesti, kun niissä on vikakohtia, hapettumia tai vettä on päässyt liitoksiin. Silloin syntyy oikosulkuja ja sen seurauksena jonkin verran tulipaloja. Kannattaa olla hieman varuillaan lämmittimien kanssa ja pitää autoa kauempana rakennuksesta kaiken varalta jos autopalo syttyy. Paras olisi turvallisuuden vuoksi tarkistaa liitokset ja johdot, mutta harva sitä taitaa tehdä”, Viipuri sanoo.
”Jos auto olisi ollut tässäkin tapauksessa kauempana, palo olisi rajoittunut vain autoon. Vain pari metriä olisi vaikuttanut todella paljon, mutta auto oli noin kymmenen sentin päässä rakennuksesta. Onneksi rakennuksen räystäässä oli umpilaudoitus eikä palo päässyt siitä leviämään samalla tavalla kuin harvalaudoituksessa.”
”Nopean ja onnistuneen toiminnan ansiosta rakennus kärsi pieniä vahinkoja siihen nähden mitä ne olisivat voineet olla. Saatiin pelastettua aika paljon”, sanoo Järvisalo.
Viipuri korostaa, että pistosuihkuputket olivat keikalla todella hyvät ja toimivat. Niillä saatiin tehokkaasti rajoitettua paloa ennen Kotkasta saapuneita lisäyksiköitä jotka pääsivät sisäkautta varmistamaan ja raivaamaan ullakkotilaa.

Teksti ja kuvat: Toni Tukiainen