Operatiivinen toiminta 24.5.2015

Lentosammutuspäälliköt koulutuksessa

Rastitehtävälle menoa suunnittelemassa lentosammutuspäälliköt Jari Santaharju Satakunnasta, Tapio Saastamoinen Jokilaaksoista, Petri Järvensivu Etelä-Pohjanmaalta ja Mika Kurvinen Oulu-Koillismaalta. Lentäjä Aki Kallio keskellä.

Rastitehtävälle menoa suunnittelemassa lentosammutuspäälliköt Jari Santaharju Satakunnasta, Tapio Saastamoinen Jokilaaksoista, Petri Järvensivu Etelä-Pohjanmaalta ja Mika Kurvinen Oulu-Koillismaalta. Lentäjä Aki Kallio keskellä.

Suomen lentosammutuspäälliköt kokoontuivat Jämijärven lentokentälle vuosittaiseen koulutukseensa. Nyt oli neljäs peräkkäinen kerta kun lentosammutuspäälliköitä koulutettiin maastokoulutuksessa Jämijärven lentokentän alueella. Yhteensä koulutettavia lentosammutuspäälliköitä oli 21. Uusia toimintaan mukaan lähteneitä oli tänä vuonna neljä.

Lentosammutuspäällikkökoulutus uudistettiin vuonna 2009.

”Sen jälkeen koulutuksen toteutusta on vuosittain kehitetty saatujen kokemusten perusteella. Nyt näyttäisi olevan ihannetila aika lähellä, mutta pientä hienosäätöä on vielä suunnitteilla ensi vuodelle”, Tapio Neuvonen sanoo.

Koulutukseen Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen apulaispalopäällikkö Mika Kurvinen ja Satakunnan pelastuslaitoksen palomestari Jorma Virtanen kaipaisivat pieniä muutoksia.

”Tulevaisuudessa voisi ottaa koulutukseen johtamisjärjestelmän/PEKE:n hyödyntämistä vielä enemmän, esimerkiksi tilannekuvauksien luomista. Nyt koulutus oli rastimuotoinen, tulevaisuudessa voisi olla tilanne että kaikki rastien elementit olisi samassa yhdessä tilanteessa,” sanoo Mika Kurvinen.

Jorma Virtanen on sitä mieltä, että lentosammutuspäällikön koulutukseen tulisi ehdottomasti ottaa mukaan erilaiset kasvustolajit ja palon intensiteetit sekä käsitellä suppeasti myös vedenkuljetusoppia.

Koulutuspäivässä harmiteltiin myös, että Pronto-järjestelmässä voisi olla vielä tarkemmin tilastoja maastopaloihin liittyen. Esimerkiksi lentosammutuspäällikön käytöstä tehtävällä voisi olla järjestelmässä oma merkintänsä, nyt sen käytöstä tehtävällä voi huomata vain, jos kirjaaja on siitä erikseen maininnut.

”Valitettavasti kattavaa päivystysjärjestelmää lentosammutuspäälliköiden osalle ei ole vielä saatu luoduksi. Lentosammutuspäälliköt ovat onneksi itse aktiivisia ja useinkin omatoimisesti ilmoittautuvat tarvittaessa sammutustyön johdon käytettäväksi”, palomestari Tapio Saastamoinen Jokilaaksojen pelastuslaitokselta muistuttaa.

Teksti ja kuva: Arto Papunen

Lue lisää