Operatiivinen toiminta 17.5.2023

Palonalku johti jättiristeilijän evakuointiin telakalla

Icon of the Seas -laivan pituus on 365 metriä ja leveys 48,5 metriä. Matkustajakapasiteetti on 7600. Hyttejä on 2813 ja miehistöä 2350.

Icon of the Seas -laivan pituus on 365 metriä ja leveys 48,5 metriä. Matkustajakapasiteetti on 7600. Hyttejä on 2813 ja miehistöä 2350.

Meyer Turku oy:n telakalla rakennetaan maailman suurinta risteilyalusta. Helmikuun alussa Icon of the Seas -laiva jouduttiin evakuoimaan palohälytyksen vuoksi. Savua tuli ja paljon. Telakalla on oma palokunta. Myös pelastuslaitos hälytettiin paikalle.

Aluksen työnaikainen paloilmoitinjärjestelmä hälytti useammalta eri kannelta. Telakan palokunta kiirehti hätiin, mutta syttymän paikallistamisessa kesti muutama minuutti.

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen päivystävä päällikkö Juha Virto sai alkuvaiheessa tiedon, että laivasta tulee viiden kannen alueelta savua ja satoja työntekijöitä on poistunut aluksesta.

”Varmistin matkalla vielä ensihoidon resurssin. Tunsin kohteen suurin piirtein ja lisäsin vastetta vielä viidellä pelastusyksiköllä varikkovalmiuteen. Otimme varman päälle sen hälytysmuodostelman lähinnä siksi, että emme tienneet ihan tarkkaan laivan valmistumisastetta, Virto kertoi.

Palo oli laivan kymmenennellä kannella muoviputkessa, jonka toinen pää oli portaikossa ja toinen noin kuuden metrin päässä hyttikäytävässä, jonne pukkasi savua. Kun palo oli paikallistettu, se sammui yhdellä sammuttimella telakan oman palokunnan toimilla.

Palo oli sammutettu ja laivasta eva­kuoitu noin 2200 työntekijää, kun pelastuslaitos saapui paikalle.

”Palokuorma alueella oli kuitenkin aika pieni, mutta savunmuodostus oli aika iso. Savu aiheutti sen, että sieltä jouduttiin suuri evakuointi tekemään”, Virto sanoi.

Sähköhitsaus ei ole vitsaus

Laivanrakennuksessa käytetään PE-muoviputkia vesijohtojärjestelmiin. Polyeteeniputkien jatkamiseen ja liittämiseen käytetään työmenetelmänä automaattista sähköhitsausta, mikä Suomessa mielletään yleisesti vähäisen palovaaran työksi, koska käytettävän työvälineen maksimilämpötila ei ainakaan normaalioloissa ylitä työstettävän materiaalin syttymislämpötilaa. Käytännössä työn tekee kone.

PE-putkien sähköhitsaus ei kuulu tulityökorttikoulutuksen piiriin. Meyer Turku oy:llä on oma tulityöpassikoulutuksensa, joka huomioi telakan erityispiirteet, mutta sekään ei koske PE-putkien sähköhitsausta. Työn hoitavat alan erikoisosaajat muualta hankitulla pätevyydellä.

”Sitä pätevyyttä ei tulityökorttikoulutuksella saa. Myönnämme laivaan satoja tulityölupia päivittäin, mutta näitä muoviputkien hitsaustöitä emme. Eikä ne ole meille ongelma olleetkaan. 17 vuoden aikana näitä on ollut kaksi. Sähköhitsaus ei ole mikään vitsaus”, luonnehti telakan palopäällikkö Harri Koivisto.

Palontutkinta on kesken, mutta Koivisto uskoo tietävänsä syttymissyyn.

”Tiedämme muoviputkien sähköhitsauksesta sen, että jos nämä putken päät eivät ole ihan riittävän hyvin yhdistetty liitospalaan, sinne jää vähän ilmarakoa, ja ilmarako mahdollistaa sen, että siinä voi tulla ylikuumenemista”, Koivisto kertoi.

”Täytyy siellä tietysti olla myös vähän jotain puhdistusjätettä tai pölyä. Tai sitten kun se yleensä Sinolilla puhdistetaan, näistä tulee yhdistelmä, joka on kuumentunut.

Suunnitelma toimi

Icon of the Seas -aluksessa on 20 kantta, seitsemän palo-osastoa ja omia paloasemia, joista sammuttaja pääsee täysvarustuksessa kohteeseen huomattavasti nopeammin kuin ulkoa.

”Tässä tapauksessa meidän palomiehet pukivat varusteet päälle kannelta 8 ja menivät sieltä kannelle 10. Näin me taistelemme aikaa vastaan”.

Aika on rahaa myös laivanrakennuksessa ja korostetusti tulipalon sattuessa.

”Lähellä luovutusta olevassa laivassa sattuvan tulipalon savuvahingot ovat yleensä 300000 euroa per minuutti. Lie­kit eivät yleensä pääse isoon osaan. Tässä tapauksessa selvisimme hyvin pienillä vahingoilla, kun saimme yhteistyökumppanin nopeasti paikalle aloittamaan puhdistukset ja savunpoiston”, Koivisto sanoi.

Tuhansien ihmisten evakuointi rakenteilla olevasta valtavasta laivasta on riskialtista toimintaa. Pelastuslaitoksen Virto kiitteli telakan pelastussuunnitelmaa.

”Kyllä siellä suunnittelun kautta valmius työntekijöiden turvaamiseen on, ja suunnitelma myös toimi hyvin”.

Säännölliset harjoitukset

Telakan palopäällikkö Koivisto kertoi, että evakuointia harjoitellaan vuosittain.

”Meillä on sadan hengen valmiusryhmä. Meillä on omat sammutustyöryhmät, evakuointiryhmät ja ensiapuryhmät. Laiva on tyhjä kymmenessä minuutissa, mikä on käsittämättömän hyvin”, Koivisto kehui.

Tulityöosaamistakin löytyy. Telakan omaan tulityöpassipätevyyteen on koulutettu noin 6000 henkilöä. Laivassa on viisi riskitasoa, joiden mukaan määritellään luvanvaraiset tulityöt. Riskitasoa nostetaan laivan valmistumisasteen mukaan. Telakan saksalainen emoyhtiö on ottanut samat riskitasot käyttöön.

Teksti: Jarkko Sorjonen
Kuva: Meyer

Juttu on julkaistu tulityösivuilla Pelastustiedossa 2/2023. Lisää asiaa tulitöistä neljän sivun verran vuoden jokaisessa numerossa.

Lue lisää